Uutiset

Petri Makkula sai lisää potkua MM-sarjaan

Viiden sakkiin MM-sarjassa ja vähintään kerran palkintopallille. Hämeenlinnalaisella ratamoottoripyöräilijällä Petri Makkulalla on kovat tavoitteet huhtikuun puolessa välissä käynnistyvässä sivuvaunujen MM-sarjassa.

Viime kaudella MM-sarjassa kahdeksanneksi ajanut 39-vuotias Makkula uskoo saavansa kärkeä kiinni upouuden LCR-BMW -pyörän siivittämänä. Peten kyytiin hyppää myös uusi purkkiorja, ojakkalalainen Olli Väänänen, jolle vauhdikkaan lajin niksejä on neuvonut maailmanmestari Pekka Päivärinnan entinen matkustaja Kari Karttiala.

– Uudessa 1 000-kuutioisessa Bemarissa on noin 20 hevosvoimaa enemmän kuin entisessä vehkeessämme (Suzuki). Viime kaudella jäin kärkikuskeille parisen sekuntia per kierros, mutta tehokkaammalla koneella eron pitäisi kaventua jopa puolisentoista sekuntia, Makkula laskeskelee.

Makkula on ihaillut uutta sivariaan vasta puolisentoista viikkoa. Ensimmäiset testit ovat vuorossa heti, kun virtaviivainen menopeli saa pakoputken.

– Ensimmäiset kierrokset ajetaan Mostissa Tshekissä. Lähdemme Ollin kanssa matkaan heti kun laite on kasassa. Edessä on totuttelua jäykempään runkoon, jossa on jäykemmät iskarit ja paremmat jarrut. Peli lähtee myös mutkista liukkaammin kuin vanha laitteemme, Makkula vertailee.

Kokeneet kuskit kärkisijoilla

Sivuvaunujen MM-sarja on kokeneiden motoristien temmellyskenttä. Makkula ahtautui ensimmäisen kerran sivarin ohjaamoon vuonna 1994 ja on siitä lähtien edennyt urallaan tasaisesti. Ensimmäisen täyden MM-sarjan mies ajoi kuitenkin vasta viime vuonna purkkiorjanaan Harri Asumaniemi.

– Vanhat taitajat ovat MM-sarjan kovimpia tekijöitä tänäkin vuonna. Viime vuoden kärkikuskit Ison-Britannian Tim Reeves, Saksan Jörg Steinhauser ja Ison-Britannian Ben Birchall ovat suosikkeja, mutta unohtaa ei sovi kolminkertaista maailmanmestaria, Pekka Päivärintaakaan. Pekalla oli viime vuonna hieman epäonnea ja hän oli MM-sarjassa vasta neljäs, Makkula muistelee.

Makkula uskoo löytävänsä nopeasti yhteisen sävelen uuden matkustajansa Olli Väänäsen kanssa.

– Olemme ajanet yhdessä harjoituksissa jokunen vuosi sitten. Ainakin tuolloin sain ladata ihan täydeltä laidalta. Totta kai joitakin pikku juttuja pitää käydä läpi, ja totutella toistemme metkuihin, Makkula sanoo.

Makkula uskoo pääsevänsä ajamaan aiempia vuosia enemmän. Uutta kilpakonetta ei nimittäin tarvitse korjailla varikoilla.

– Luokassamme ajetaan vakiomoottoreilla, jotka kestävät todella hyvin. MM-hopeamies Jörg Steinhauser ajoi koko viime kauden avaamatta BMW:n myllyä kertaakaan. Meillä on onneksi vielä yksi varamoottorikin, Makkula muistuttaa.

Team Makkula reissaa maailmalla pienellä porukalla.

– Mekaanikkoaan ei tarvita, mutta taustajoukoissamme on tärkeitä kavereita. Muun muassa Ville Myllymäki ja Jari Haapamäki ovat tehneet hyvää työtä, Makkula sanoo.

MotoGP-sarjan mukana kaksi kertaa

Sivuvaunujen MM-sarjassa ajetaan tällä kaudella kahdeksan osakilpailua. Luokan omien kisojen lisäksi kolmipyöräiset ovat mukana myös MotoGP-sarjan osakilpailuissa sekä endurancen ja superbiken MM-osakilpailuissa.

MotoGP-sarjassa sivuvaunujen menoa pääsee seuraamaan Assenissa Hollannissa (28.–29.6.) ja Sachsenringillä Saksassa (13.–14.7.). Sarjan muut osakilpailut ajetaan Motorland Aragonissa Espanjassa (13.–14.4.), Rijekassa Kroatiassa (15.–16.6.), toisen kerran Assenissa Hollannissa (3.–4.8.), Oscherslebenissä Saksassa (16.–17.8.), Schleizissä Saksassa (31.8.–1.9.) ja Le Mansissa Ranskassa (20.–21.9.).

Makkula ja Väänänen nähdään myös Suomen radoilla. Pari ajaa ainakin osan SM-osakilpailuista.(HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

1.4.2020