Uutiset

Pienessä ryhmässä oppii nopeasti

En ole toiminut koulumaailmassa muuta kuin harrastusten ja tilapäisten vierailujen puitteissa, mutta kiinnostuneena olen seurannut keskustelua pienten ja isojen koulujen tai luokkien eduista ja haitoista.

Hämeen Sanomissa 18.5.2005 Ari PK Korhonen vastaa hyvin minuakin ihmetyttäneeseen erään maisterin väitteeseen isojen luokkien paremmuudesta oppimisen kannalta.

Kokemukseni nuorisotyössä kertovat selkeää kieltä etenkin pienten kyläkoulujen puolesta. Testattuja oppimistuloksia en tiedä, mutta lasten sosiaaliset taidot ja harrastuksissa oppiminen on aivan eri luokkaa jopa pienen kunnan kirkonkylän koulun ja kyläkoulun välillä. Kaikkea ei tietenkään ole syytä laittaa koulun syyksi, mutta¿

Opetin kansantansseja 1990-luvulla ryhmissä, joissa pääosa lapsista oli kirkonkylän taajamasta. Oppiminen oli hidasta ja vaikeaa keskittymiskyvyn puutteen ja toisille kiusanteon yritysten takia.

Olen sen sijaan vetänyt pariin otteeseen pienen kyläkoulun oppilaista koostuneita ryhmiä projekteina. Viime keväänä etenkin samassa ryhmässä oli lapsia ekaluokkalaisista kuudenteen asti. Toistensa huomioon ottaminen oli loistavaa ja oppiminen ällistyttävän nopeaa.

Vähintään yhtä suuri yllätys minulle oli, että viime kevään projektista poiki aikuisten, lasten ja nuorten yhteinen kansantanssitoiminta.

Kun lapset oppivat nopeammin kuin aikuiset, he tukevat aikuistenkin oppimista ja suostuvat aikuisten pareiksi. Lapset eivät oppisi nopeasti, jos eivät keskittyisi kuuntelemaan, mutta nämä lapset keskittyivät.

Anneli Ilonen