Uutiset

Pikaerottaminen ei kummemmin innosta rehtoreita

Ajatus häiriköivien oppilaiden pikaerottamisesta 1-3 päiväksi ei erityisesti sytytä rehtoreita, muttei sitä täysin tyrmätäkään. Opettajien ammattijärjestössä on pohdittu muutaman päivän pikaerottamista kurinpitotoimena.

Opetushallituksen hallintojohtaja Matti Lahtinen sanoo, ettei opetushallituksella ole asiaan virallista kantaa. Hän muistuttaa, että oikeus perusopetukseen on säädetty perustuslaissa.

Kouluilla on oikeus erottaa oppilas, mutta siitä pitää päättää monijäsenisessä elimessä ja aikaa päätöksentekoon kuluu kolmisen viikkoa.

-Suhtaudun epäillen pikaerottamisen hyötyyn, sillä koulun pitää huolehtia erottamisen aikanakin, ettei oppilas jää jälkeen muista. Pikaerottaminen on lainsäädäntöasia ja pitäisi pohtia erottamisen hyötyjä ja haittoja, hän sanoo.

Turengin yhteiskoulun rehtori Marja-Leena Mahlamäki arvioi, että pikaerottaminen voisi toimiakin, sillä joskus pitää pystyä toimimaan heti. Tällainen tilanne voisi syntyä esimerkiksi oppilaan väkivaltaisuuden takia.

-Muutaman kerran parikymmenvuotisen rehtorinurani aikana on tullut mieleen, että pitäisi toimia heti. Erottamiseen olemme tuona aikana turvautuneet alle viisi kertaa.

Nykyistä erottamisprosessia Marja-Leena Mahlamäki pitää niin pitkänä, että asia rupeaa sen aikana selviämään muuta kautta.

-Tärkeämpää kuin erottamisoikeus on puuttuminen ajoissa pieniin asioihin. Nytkin oppilas voidaan lähettää kesken päivän kotiin opettajan ehdotuksesta rehtorin päätöksellä. Sekään ei ole yleistä.


Keskustelun voimaan luotetaan

Iittalan yhtenäiskoulun rehtori Anne Laatikainen sanoo, että tilanne on jo kriisiytynyt, jos erottamista pitää harkita.

-Oppilaan tilannetta pitää arvioida kokonaisuutena, miksi hän oirehtii niin voimakkaasti. Jos erottamista joudutaan miettimään, ollaan jo myöhässä.

Jos lapsi pitää lähettää kesken päivän kotiin, tämä on loman tarpeessa. Silloin vanhempia on neuvottu anomaan lapselle lomaa.

-Oppilaita pitää tukea tällaisessa tilanteessa.

Hämeenlinnan yhtenäiskoulun rehtori Arto Nykänen sanoo, että pikaerottamisen hyöty on plus miinus nolla.

-Koulun ja kodin keskusteluyhteyden pitää olla hyvä, jos tällaiseen mennään. Aggressiivisuus ja paikkojen sotkeminen ovat merkkejä ongelmista.

Lainsäädännön muuttaminen pikaerottamisen sallivaksi edellyttäisi hänen mielestään ensin laajaa kansalaiskeskustelua.

HYKissä luotetaan keskustelujen voimaan. Nykäsen mukaan lähes päivittäin oppilaiden pikkurikkeiden seurauksena käydään opettajan ja oppilaan välisiä kasvatuskeskusteluja. Niistä myös ilmoitetaan aina vanhemmille.

-Jos lapsi kroonistuu kasvatuskeskusteluihin, meillä on nuorisotyötiimi auttamassa häntä. Viime kädessä Ankkuritiimikin voi tulla apuun.

Hän huomauttaa, että lapsi tulee erottamisen jälkeenkin kouluun. (HäSa)

Päivän lehti

26.1.2020