Uutiset

Pikavippimainokset halutaan pois katukuvasta

Osa kaupungeista aikoo siivota pikavippimainokset pois katukuvasta. Hämeenlinnassa pikavippimainonnan kieltäminen ei ole vireillä ja apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo jopa epäilee, voiko kaupunki ylipäänsä puuttua asiaan.

Mainontakiellosta kaupungin omistamilla mainospaikoilla ovat jo päättäneet ainakin Tampere ja Kouvola.

 

– Kaupungin rakennusvalvonta voi antaa huomautuksen, mikäli mainoksissa on jotain hyvän tavan vastaista. Asiallisesti tehdyssä pikavippimainonnassa kyse on laillisesta liiketoiminnasta, johon kaupungin on vaikea puuttua.

Isosuo sanoo ymmärtävänsä kaupunkien kieltopolitiikan.

– On hyvä asia, että pikavippimainontaan on kiinnitetty tällä tavoin huomiota.

Keskusteluja käydään paraikaa esimerkiksi Haminassa, jossa pikavippimainosten katsotaan hallitsevan jo liikaa katukuvaa.

– On ikävää, että joka tolppa on täynnä pikavippimainontaa viikosta ja kuukaudesta toiseen, sanoo kaupungingeodeetti Sami Suoknuuti.

Suoknuutin mukaan asiaa harkitaan, koska kaikki kuntalaiset eivät pidä mainoksia soveliaina, sillä pikavippeihin liittyy velkaantumisen kautta sosiaalisia ongelmia.

Myös Kouvolassa kiellon taustalla oli kuntalaisten valitukset ja huoli.

Tampereella valtuusto päätti kesällä, että mainospaikkojen vuokrasopimusten ehtoihin kirjataan kohta, jonka mukaan pikavippien mainontaa ei sallita. Asiasta äänestettiin valtuustossa, ja selvä enemmistö kannatti kieltoa. Valtuutetut kantoivat huolta siitä, että maksuhäiriöisten määrä kasvaa ja pikavipit ovat usein viimeinen oljenkorsi.

Ainakin Raumalla pikavippimainonnan kieltämisestä on tehty valtuustoaloite. Joensuussa vastaava aloite hylättiin.

Pikavippiyhtiöt kummeksuvat

Pikavippiyhtiöitä edustava Suomen pienlainayhdistys pitää kuntien perusteluja ohuina.

– On omituista, että kunta rupeaa moralisoimaan tällaisissa asioissa. Kyse on kuitenkin laillisesta toiminnasta, sanoo toiminnanjohtaja Kari Kuusisto.

Kuluttajaviraston mukaan kuluttajilta tulee yhä paljon valituksia pikaluottoista. Pikavippimainontaa on puitu vastikään myös markkinaoikeudessa, jonne virasto tapaukset viime kädessä vie.

Kesäkuussa markkinaoikeus määräsi markkinointikiellot ja uhkasakot kahdelle pikaluottoyhtiölle. J. W.-yhtiö ja OPR-Vakuus olivat markkinoineet lainojaan kadunvarsimainoksilla ympäri maan, mutta eivät kertoneet lain vaatimia tietoja. Tiedot joko puuttuivat, tai ne oli kirjoitettu niin pienellä tekstillä, että niitä ei käytännössä pystynyt lukemaan.

Kuusisto katsoo, että markkinaoikeuden käsittely selkeytti mainonnan pelisääntöjä riittävästi. Esimerkiksi yksityiskohtaisia hintoja ei kadunvarsimainoksissa voi olla, koska autoilija ei voi lukea ehtoja.

Yhdistys ei ole vielä päättänyt, aikooko se vastata jollain tavalla kaupunkien päätöksiin. (STT–HäSa)

Päivän lehti

25.1.2020