Kolumnit Uutiset

Pitkillä kiikareilla tehdään lyhytnäköistä politiikkaa

”Työnantajat saavat osaavaa työvoimaa TE-toimistosta, joka on maan merkittävin rekrytointikanava. TE-toimiston asiakkaat voivat hoitaa asiansa verkossa, missä ja milloin tahansa.”

Näin palvelee työ- ja elinkeinotoimisto aikana, jolloin maassa on yli 300 000 työtöntä sekä pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys edelleen kasvussa.

Nykyajan työkkäriä mainostetaan työnantajalle halpahallina ja työttömälle maailman ankeimpana mobiilipelinä.

Kun työnantaja miettii, millaisen työttömän sitä ottaisi, työtön saa päättää missä sitä tällä kertaa hoitelisi asiansa. Siis kunhan ei tule hoitamaan niitä toimistoon, sillä vuoden 2013 uudistuksen jälkeen henkilöasiakkaita ei siellä juurikaan palvella.

Ilta-Sanomat uutisoi viime viikolla helsinkiläismiehestä, joka oli yrittänyt varata TE-toimistosta aikaa viikkojen ajan. Monen soittoyrityksen tulos oli se, että toimistosta luvattiin soittaa takaisin ”joidenkin viikkojen” kuluttua. Tapaamisaikaa tai palvelua mies ei siis saanut.

TE-palveluiden notkeaa takaperinkuperkeikkaa on perusteltu – kuten mitä tahansa kieli poskessa tehtyä byrokratiatemppua – asiakaslähtöisyydellä ja nykyaikaisuudella.

Sanoilla on kaunis helinä. Kukapa ei haluaisi itselleen räätälöityjä palveluja. Ja vieläpä ajankohtaisia, siis sellaisia, jotka auttavat kohtaamaan tämän päivän työelämän, josta nuoren on mahdotonta saada otetta ja jonka muutoksen perässä kokenutkaan tekijä ei pysy.

Virastokielessä asiakaslähtöisyys tarkoittaakin sitä, että työtön pannaan ajattelemaan itseään asiakkaana, joka käyttää vapaaehtoisesti itse valitsemiaan palveluja. Mutta työtön ei ole asiakas, sillä asiakkuus perustuu vapaaehtoisuuteen. TE-toimistossa työtön asioi, ellei pakosta, niin tahtomattaan, samalla tavalla kuin potilas terveyskeskuksessa.

Nykyaikaisuuttakin uusista palveluista löytyy: uudistus on kerrassaan futuristista pioneerityötä, sillä työttömät eivät ole vielä itsekään tajunneet haluavansa hoidella asioitaan missä ja milloin tahansa sen sijaan, että saisivat apua.

TE-palvelujen uudistus romutti julkisen työnvälityksen ja naamio työnhaun voimaannuttavaksi selfhelpiksi. Vaikeaan ongelmaan on tarjolla heppoisia työkaluja, ja korulauseiden avulla ihminen pannaan ajattelemaan, että onnistuminen on itsestä kiinni.

Ministeriöstä katsottuna työttömät saattavat näyttää asiakkailta, jotka haluavat helppoja ja nopeita take away -palveluja. Mutta työttömälle oman tulevaisuuden eteen taisteleminen ei ole mikään peli, tai asia, jonka voi hoitaa itse missä ja milloin tahansa.

Ministeriössä kannattaisi painaa leuka rintaan ja vaihtaa tähystyskiikarit lähilaseihin. Työttömillä ei ole aikaa odotella tulevaisuuttaan.

Päivän lehti

23.9.2020

Fingerpori

comic