fbpx
Kolumnit Uutiset

Pöhistään nyt positiivista

Viime päivinä on puhuttu positiivisesta pöhinästä lapsellisuuksiin saakka.

On pitchattu, implementoitu, ehkä jopa pivotoitu ja mitä kaikkea. Startup-tapahtumista ei maalailla suomalaisessa mediassa ainakaan turhan kielteistä kuvaa.

Pikemminkin moni Slushista tehty juttu on helppo sijoittaa puolivaivaannuttavan ylistyksen ja aiheettoman hehkutuksen välimaastoon.

Positiivista pöhinää on kuitenkin vaikea taikoa esiin, kun tilastot kertovat, että Suomessa bruttokansantuote supistui enemmän kuin yhdessäkään toisessa eurovaltiossa.

Olemme pahnanpohjimmaisia, ja vientilastoissa miinuslukemat lankesivat Suomen lisäksi vain Virolle, Liettualle ja Kreikalle. iHuippuäpeillä, jakamistaloudella ja pelien brändäyksellä Suomi hei nousuun!

Rauman kaupunginjohtajan Kari Kosken mukaan media ja poliitikot maalaavat turhan kielteistä kuvaa yritysten ja teollisuuden kilpailukyvystä.

Koski jatkaa Ylen jutussa, että kun saadaan yritykset uskomaan itseensä, investointeja kyllä syntyy.

Toimittajat tietävät, että kun mikä tahansa asia on pielessä, metsässä ja päin honkia, eikä ratkaisuvaihtoehtoa oikein löydy, mutta jotain fiksua pitäisi asiasta lausua, syntipukiksi nousee usein “media”.

Toteamus koetaan vuosi toisensa jälkeen ilmeisen käyttökelpoiseksi, koska sitä ei tarvitse perustella, selitellä tai puolustaa, se on jonkinlainen totuudellinen perusolettamus.

Paitsi ettei se tietenkään ole, vaan tympeä pseudoselitys paremman analyysin puutteessa.

Äkillisen rakennemuutoksen kaupungeissa kaupunginisät todennäköisesti lukevat ainakin tilastoja.

Kosken johtamasta rannikkokaupungista on lyhyessä ajassa kadonnut suuri määrä mukavasti palkattuja teollisia työpaikkoja.

Korealaisen STX:n telakkatoiminta hiipui, yksi UPM:n paperikoneista suljettiin, samaisen firman biodiesel-laitos meni muualle, Teollisuuden Voiman ydinvoimalatyömaa hiljeni. Ja niin edelleen.

Kyse on niin kysynnän hiipumisesta, vääristä valinnoista kuin vanhanaikaisesta tuotantotavastakin. Eli nimenomaan yritysten, alueiden ja teollisuuden kilpailukyvystä, mitäpä sitä kieltämään.

Hankala tätä on oikein median viaksi laskea, vaikka esimerkiksi paikallislehden “negatiivista ilmapiiriä” levittävää tekstiviestipalstaa jatkuvasti arvostellaan.

Samantyyppisiä kommentteja median latistavasta vaikutuksesta on kuultu joskus Hämeenlinnassakin.

Menot