Uutiset

Pois kiukku, Hattelmalassa on pakko hidastaa

Hattelmalan risteysalueella joutuu ajamaan edelleen viittäkymppiä.

Se on seikka, mikä tuntuu ärsyttävän monia. Ja siksi aivan liian useat autoilijat posauttavat alueella seitsemää- tai kahdeksaakymppiä.

-Vauhti tuntuu moottoritiellä tietenkin aivan ryömimiseltä. Mutta jos kaupungin kadulla ajaa seitsemääkymppiä, sehän on vaarallista, vertaa Lemminkäisen Infran projektipäällikkö Petri Lyly.

Vaarallista se on Helsingin-Tampereen moottoritien ja Turun valtatien eritasoliittymän alueellakin. Pientareilla kun työskentelee 20 miestä.

Öljy ei enää imeydy

Autoilijoilla on käytössään kaksi normaalilevyistä ajorataa molempiin suuntiin. Sen sijaan pientareet ovat pohjavesisuojaustöiden tähden kaventuneet.

Pohjavesisuojauksessa revitään asfalttia ja maata pois pientareelta ja pannaan tilalle bentoniittimattoa ja muovikalvoa, jotka nousevat metrin korkeuteen ojan toisella puolen.

Ne estävät esimerkiksi onnettomuudessa maahan valuvan öljyn tai kemikaalin imeytymisen Hattelmalanharjun pohjavesistöön.

Maton ja kalvon päälle tulee esimerkiksi salaojaa ja puoli metriä maata.

Varsinaisella tiellä asfaltti riittää suojaamaan pohjavettä saasteilta.

Maltti on valttia

Yksi syy ylinopeuden ajamiselle on se, että jos autoilija ei havaitse tietyömaata heti, hän nostaa nopeutta uudelleen.

-Moni jaksaa hidastaa vain sadan metrin matkan.

Koska nopeutta on vaikea laskea hetkessä, nopeusrajoitteet ohjaavat laskemaan nopeutta vähitellen.

-Emme laita turhia rajoituksia liian pitkälle matkalle. Valtion tietöissä on todella tiukat säännöt, ja turhista merkeistä sakotetaan.

Lylyn mukaan noin 10-15 prosenttia autoilijoista ajaa työmaalla aivan liian kovaa.

Kun tilanne karkaa käsistä, työntekijät yrittävät saada paikalle poliisin ratsiaan.

Mailalla kuskin kimppuun

Hattelmalan töissä on toistaiseksi vältytty onnettomuuksilta. Lylyn mukaan vastaavanlaisissa tehtävissä kuolee Suomessa vuosittain noin yksi työntekijä.

Tampereen läntisellä ohitustiellä näin kävi kolmisen vuotta sitten.

Hämeenlinnassa kuljettajat eivät ole myöskään ryhtyneet väkivaltaisiksi, vaikka sekin on tavallista.

-Niitäkin sattuu, että joku pysähtyy ja alkaa huutaa. Tai käy pesäpallomailalla jyrän kuljettajan kimppuun.

-Ihmiset ovat todella kärttyisiä ja aggressiivisia liikenteessä.

Suojaustyöt risteysalueella jatkuvat elokuun puoliväliin, ja ramppien kohdalla syyskuun lopulle. (HäSa)