Uutiset

Pojat haluavat maasturin

Lapsi kasvaa ulos pyörästään joka toinen tai kolmas vuosi. Intersportin Hämeenlinnan myymälästä kerrotaan, että alle 6-vuotiaille myydään yksivaihteista peruspyörää, mutta sen jälkeen vaihteiden määrä alkaa nousta.

Koulunsa aloittaville myydään 3-vaihteisia ja 8-9-vuotiaille 7-vaihteisia pyöriä.

-Osa pojista haluaa jo siinä vaiheessa 21-vaihteisia käsijarrullisia pyöriä, myyjä Jaakko Mero kertoo.

Pari vuotta vanhemmalle pojalle kelpaisi 26-tuumainen maasturi; Mero toteaa, että onhan se räyhäkkään näköinen.

-Melkein kaikki maasturit tulee liikkeeseen myyntiin ilman lokasuojia, mutta lähes kaikki ostavat ne kuitenkin.

Meron mukaan samanikäisille tytöille riittää seitsemän vaihdetta ja jalkajarru.


Jalkajarru, napavaihteet ja lokasuoja

Hatusen polkupyöräliikkeen myyjän Jorma Lehtosen mukaan 20-tuumainen maasturi on marginaalituote.

-Niitä on myyty tänä keväänä vain muutamia. Maastureissa on käsijarru ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että lasten pyörässä pitää olla jalkajarru.

Niin ja Lehtosen mukaan äidit vaativat, että pyörässä pitää olla ne lokasuojat, ettei pyykkikone pyöri päivittäin.

-Ja isät haluavat, että pyörässä on napavaihteet. Ne on helpompi korjata, Hatusen liikkeen pyörähuollosta vastaava Mikko Huotari lisää.

3- ja 7-vaihteiset pyörät maksavat Intersportissa noin 300-350 euroa. Hatusen liikkeessä 10-vuotiaiden suosiossa olevat pyörät maksavat noin 450-500 euroa. Yksinkertaisempi Poni-pyörä maksaa hippua vaille 400 euroa.

-7-vaihteinen pyörä kestää vaikka kuinka monta käyttäjää, mutta poikien käytössä osat tuppaa lentelemään, Mero sanoo.

Mero toteaa, että kestää 21-vaihteinenkin, jos sillä ajaa järkevästi.


Mummopyörä on tukeva vaihtoehto

Hieman edullisempiakin vaihtoehtoja löytyy. Intersportista ostetaan nimittäin pojille ja tytöille myös yksivaihteisia mummopyöriä. Meron mukaan se on tukeva ja helppo. Mummopyörää saa 3-vaihteisenakin.

-1970-luvun muotipyörät Jopo ja Poni ovat 11-17-vuotiaiden suosiossa, Mero lisää.

Lehtonen kertoo, että he ottavat vaihdossa vanhan pyörän mielellään vastaan, jos se on samaa merkkiä kuin heidän myymänsä. Hän myös lisää, että halpaa, satasen tai parin maasturia ei kannattaisi ostaa kenellekään.

-Hyvä ja halpa eivät kohtaa. Halvat pyörät menevät nopeasti rikki. Uuden merkkipyörän saa halvemmalla kuin tarjouspyörän, johon täytyy vaihtaa osia muutaman kerran.

Lehtosen mukaan halvoissa pyörissä vaihteet menevät rikki, vanteet menevät kieroon, jouset eivät toimi ja jarrut ovat mitä ovat.

– Maastureissa laadulliset erot ovat hirveän suuret, Huotari sanoo. (HäSa)