fbpx
Uutiset

Poliisi tutkii suola-auton liikkeet Lopen kolareiden välillä

Viime sunnuntaina Lopella 54-tiellä Kaakkomäen notkossa sattui parin tunnin välein kaksi tien liukkaudesta johtunutta onnettomuutta. Paikka on viranomaisten mukaan pahamaineinen, sillä suolta nouseva kosteus jäätyy usein tie pintaan nollakelillä. Tie on myös voimakkaasti kallistettu.

Pelastusviranomaiset tilasivat ensimmäisen, pakettiauton ja henkilöauton välisen, kolarin jälkeen paikalle suola-auton. Tästä huolimatta kaksi ja puoli tuntia myöhemmin rekka ajautui kyljelleen ojaan ja pelastus- ja raivaustyöt kestivät tuntikausia. Kanta-Hämeen poliisi selvittää nyt, kävikö suola-auto todella tekemässä työnsä tilatusti.

– Korostan, että kyseessä on aivan normaali onnettomuuteen liittyvä esitutkinta. Tässä vaiheessa ei epäillä rikosta tai laiminlyöntiä, sanoo rikoskomisario Ari Turunen.

Rikoskomisarion mukaan poliisilla on ristiriitaista tietoa suola-auton liikkeistä.

– On esitetty näkemys, että suolaus annettiin vasta rekan onnettomuuden jälkeen. Nyt täytyy tarkistaa, mikä on totuus. Sen ei pitäisi olla kovin vaikea tehtävä.


Kesäkeliä ei taata

Uudenmaan Ely-keskuksen aluevastaava Risto Loikkanen hämmästelee näkemyksiä suolauksen puutteesta.

– Toimenpiteet ovat olleet käynnissä. Ensimmäinen ilmoitus hätäkeskukseen on tullut kello 17.31, jolloin tien länsipäästä on tullut suola-auto samaan aikaan. Toisen kerran auto on käynyt kello 20 jälkeen.

– Vastuu kuuluu ratin ja penkin väliin. Ei voida millään taata, että joka paikassa on kesäkeli jokaisena vuodenaikana. Paikoitellen voi jäädä vaarallisia kohtia. Ylenmääräinen suolauskaan ei välttämättä auta, Loikkanen puuskahtaa.

Ely-keskuksen urakoijana tieosuudella toimii YIT.

– Urakoitsija on ollut liikenteessä jo oman päivystäjänsä käskystä. Meidän näkemyksen mukaan he ovat hoitaneet hommansa, Loikkanen vakuuttaa.

– Tie oli siinä kunnossa, että mahdollisiin korvaushakemuksiin tullee kielteinen päätös.


Vastuut selvitetään

Onnettomuuksista aiheutui suuret omaisuusvahingot. Ensimmäisen kolarin ajoneuvot menivät molemmat lunastukseen ja matkustajat joutuivat myös käymään sairaalan kautta.

Poliisi selvittää myös vastuukysymyksiä.

– Jos suola-auto viivästyi tai oli tietokatkoja, se voi vaikuttaa asiaan.

– Toki ensimmäisen kolariauton alla oli kitkarenkaat. Noissa olosuhteissa täytyy olla todella tarkkana ja nopeudet kohdallaan, mutta silti mikään ei välttämättä auta, kun ajoneuvo lähtee liukumaan tangentin suuntaisesti, rikoskomisario Turunen pohtii. (HäSa)

Menot