Uutiset

Pöljät pelit poikivat miljoonia

Suurta henkistä panosta ei ole pantu sen paremmin pelien suunnitteluun kuin pelaamiseenkaan.

Hämeenlinna 13.8.2006

Televisiossa pyörivistä kännykkäpeleistä on kuin varkain kehittynyt miljoonabisnes. Alkujaan lähinnä vuorokauden tyhjien tuntien tilkkeeksi kehitellyt mobiilipelit ovat kasvattaneet suosiotaan niin, että markkinoilla arvioidaan liikkuvan rahaa nyt jo viidestä seitsemään miljoonaa euroa.

Peleistä käytetään häveliäästi hienoja ilmaisuja kuten ”interaktiivinen visailuohjelma”, mutta kaikki niitä vilkaisseet toki tietävät, että suuren suurta henkistä panosta ei ole pantu sen paremmin niiden suunnitteluun kuin pelaamiseenkaan. Sisältö on suunnilleen yhtä painavaa kuin edesmenneellä television virityskuvalla, jonka katseluun osallistumisesta ei sentään eri hintaa peritty.

Pelit ovat siis television tyhjäkäyntiä, joka varmaan tekijöidenkin yllätykseksi on alkanut tuottaa rahaa. Viime viikolla Taloussanomissa haastateltu pelialan järjestön Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kertoo, että television kännykkäpelit ovat Suomessa poikkeuksellisen suosittuja. Yksi syy lienee suomalaisten matala kynnys kännykän käyttämiseen.

Keitä ovat ne ihmiset, jotka näitä pelejä pelaavat? Yksi joukko, joka on kotona pelien lähetysaikaan, ovat koululaiset. Kännykkänsä kanssa television ääreen päivällä majoittuva kymmenvuotias saattaa yhdellä istumalla tulla törsänneeksi arvaamattoman määrän euroja, kun peli on vienyt mennessään ja ajan sekä rahan taju on kadonnut. Töissä olevat vanhemmatkaan eivät ole lasta päivällä vahtimassa.

Vastuu lapsista on tietenkin vanhemmilla, ei tv-yhtiöillä, mutta yhtiötkään eivät kovin korkeaa moraalia osoita houkuttelemalla kilvan lapsia kuluttamaan eurojaan juuri niinä tunteina, jolloin he ovat yksin kotona.

Kaupallisille tv-kanaville mobiilipelimarkat ovat pieni lisä mainostuloihin. Vaikka miljoonabisneksestä puhutaankin, kännykäpelit muodostavat edelleen vain marginaalisen osan tv-yhtiöiden tuloista. Kaupallisen kanavan kannalta on kuitenkin varmasti mukavaa, että vuorokauden jokainen tunti aamuyötä myöten tuo jotakin yhtiön kassaan.

Sen sijaan vähän oudolta tuntuu, että myös Yleisradio on lähtenyt mukaan kännykkäpelimarkkinoille. Taloussanomien mukaan Ylen ohjelmat, joita lähetetään normaalin ohjelma-ajan ulkopuolella, ovat tuotoltaan jääneet ”vain” kymmeniin tuhansiin euroihin. Tuottoa on kumminkin tullut, vaikka Ylessä vakuutellaan, että sitä ei tavoitella.

TV2:n vastaava ohjelmapäällikkö Olli Tola arvioi alhaisen tuoton johtuvan siitä, että Ylen pelit ovat ”sisällöllisesti haastavampia” kuin kaupallisten kilpailijoiden. Sen tarkemmin Tola ei määrittele, mikä tekee Ylen peleistä muita haastavampia.

Ylen tehtäviin ei kai voi kuulua kilpailla kaupallisten kanavien kanssa siitä, kuka tehokkaimmin nappaa koulusta palaavat lapset koukkuunsa. Virityskuvakin taisi olla eettisesti kestävämpi vaihtoehto nykyiseen tarjontaan verrattuna.