Uutiset

Polttoaine sietämättömän kallista

Hurrikaani Katrina myllersi ennestäänkin myrskyisät öljymarkkinat, joiden armoilla tankkaavat suomalaisetkin autoilijat.

95E-bensiinin hinta on noussut noin 1,50 euroon litralta. Viikonvaihteen hinnankorotus oli kaikkien aikojen rajuin. Sitä on epäilty öljy-yhtiöiden ylireagoinniksi ja ihmetelty hanakkuutta viedä markkinaheilahdus kiireesti kuluttajahintoihin.

Hinnannousu tuntuu kiistatta kestämättömältä. Samassa veneessä autoilijoiden kanssa ovat öljylämmitetty asuminen, kuljetusala ja kaikki toiminta, jossa öljy palaa. On lisäksi ilmeistä, että hinnannousu siirtyy kaikkiin kuluttajahintoihin.

Bensakaupan raaka todellisuus on sellainen, että päivän hinta on päivän hinta, tankkaat sitten Rengossa tai New Yorkissa. Joku vie lisäksi molemmissa tapauksissa välistä roimat voitot.

Amerikkalaismarkkinat imevät hirmuiset määrät bensiiniä, kun Meksikonlahden jalostamot ovat poissa pelistä. Samassa imussa menevät suomalaisautoilijoiden rahat.

Onko kyseessä lyhytaikainen hintahäiriö vai jäävätkö hinnat ylös pitkäksi aikaa? Vastausta kysymykseen on turha nyhtää öljy-yhtiöistä, joiden tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen.

Öljy-yhtiöt eivät harrasta hyväntekeväisyyttä, ei myöskään valtio-omisteinen Neste Oil.

Öljyn maailmanmarkkinahinta oli ennen Katrinaakin pilvissä, eikä nousulle näy rajaa.

Vielä ei tosin ole saavutettu kaikkien aikojen huippuhintaa, jota öljystä maksettiin 1970-luvulla öljykriisin aikana ja uudestaan 1980-luvun alussa. Tuolloinen hinta vastaa nykyrahassa 80 dollaria tynnyriltä.

Öljyn hinnannousua on hillitty ottamalla käyttöön varastoja eri puolilla maailmaa. Suomessakin varmuusvarastojen käyttöönottoa harkitaan pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) mukaan.

Vanhasen lääkkeellä ei bensa halpene. Hänellä ei ole takataskussaan sellaisia varastoja, joilla voisi saada aikaan mitään ratkaisevaa.

Varsinainen kriisi on Yhdysvalloissa ja Suomessa eletään kansainvälisten markkinoiden ehdoilla, markkinoiden, joilla Suomen varmuusvarastot ovat vain vaatimaton loraus.

Valtiovallan aseet öljynkuluttajien turvana ovat vaivaiset. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) väläytti verohelpotuksia kuljetusalalle, mutta ei täsmentänyt mitä ne voisivat olla. Polttoaineveron alennus ei Pekkarisen mukaan käy, koska se saisi öljyntuottajamaat korottamaan hintoja.

Polttoaineverotuksessa olisi nähtävä Pekkarisen nenää pidemmälle. Monissa Euroopan maissa autoilijoille on tarjolla valmis vaihtoehto: biopolttoaine, mutta Suomessa sitä ei saa.

Vanhasen keskustajohtoisella hallituksella olisi hyvä tilaisuus suosia kotimaista, uusiutuvaa polttoainetta, jos vain rohkeutta löytyisi. Porvooseen nousee biodieseliä valmistava laitos, jonka tuotanto on kuitenkin valumassa Euroopan markkinoille.

Onko polttoaineveron tuotto niin pyhä asia, että siitä on pidettävä kynsin hampain kiinni?