Uutiset

Posti avaa sovituskopit ja kivijalan verkkokaupan tuotteille

Yhtiö mainostaa uutta liikeideaansa ilmastoystävällisenä ja pyrkii karsimaan turhaa kuljettamista.
Posti avaa uuden tilansa Helsinkiin. Kuva: Joel Maisalmi
Posti avaa uuden tilansa Helsinkiin. Kuva: Joel Maisalmi

Posti avaa marraskuun alussa Helsinkiin uuden tilan, jossa asiakkaat voivat avata noutamiaan paketteja ja sovittaa verkkokaupasta tilaamiaan tuotteita. Lisäksi Posti tuo tilaan verkkokauppiaita, jotka voivat esitellä ja myydä omia tuotteitaan, kuten huonekaluja ja vaatteita.

Tilan nimeksi tulee Box eli vapaasti suomennettuna paketti. Postin asiakaskokemuksen ja -kanavien yksikön johtaja Kaisa Ilolan mukaan liikeidea on uusi koko Euroopassa.

Uudessa pisteessä asiakas voi vastaanottaa ja purkaa verkkotilauksensa. Pakkausmateriaalit saa jättää kierrätettäväksi ja muiden käytettäväksi.

Tilattuja vaatteita voi sovittaa paikan päällä sovituskopeissa. Jos vaatteet eivät sovi, voi ne lähettää palautettavaksi heti.

Samassa tilassa toimii myös pienille verkkokauppayrittäjille tarkoitettu kivijalkamyymälä. Avausviikolla myymälään tulee suomalaisia sisutukseen ja pukeutumiseen keskittyneitä verkkokaupan yrityksiä.

Boxissa kokeillaan myös Postin digipalveluja. Esimerkiksi pakettien ja kirjeiden lähetys sujuu itsepalvelupaikalla, joita on tulossa lisää ympäri Suomen. Itsepalvelussa saa tarvittaessa videoyhteyden Postin asiakaspalveluun, mutta paikalla on myös henkilökuntaa auttamassa.

Apuja palautusrumbaan

Verkkokauppaa on kritisoitu varsinkin pikamuodin palauttamisesta aiheutuvista päästöistä. Monissa verkkokaupoissa palauttaminen on ilmaista, mikä myös madaltaa palauttamisen kynnystä.

–  On totta, että erityisesti vaateostoksia palautetaan paljon, mutta esimerkiksi elektroniikkaa todella vähän. Verkkokaupat myyvät sitä, mitä kuluttajat haluavat ostaa. Postissa voimme roolimme puolesta vaikuttaa tavaran turhaan kuljettamiseen, Ilola selittää.

–  Tutkimuksemme mukaan ei ole ympäristön kuormituksen kannalta eroa siinä, meneekö vaate kivijalkaan vai verkkokauppaan. Sillä on väliä, mitä tapahtuu sen jälkeen.

Hän neuvoo ihmisiä valitsemaan noutopisteen, josta voi hakea paketin muun asioinnin yhteydessä.

Ilolan mukaan Boxin toiminta on mietitty ilmastoa ajatellen. Pisteessä kokeillaan esimerkiksi uusia pakkauksia, jotka kestävät kolme kiertoa kuljetuksen alusta loppuun.

Verkkokauppa söi paperipostin

Paperipostin määrä vähenee jatkuvasti Postin jakelussa. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla paketti- ja verkkokauppa sekä kuljetuspalvelut ylittivät puolet Postin liikevaihdosta ensi kertaa yhtiön historiassa. Postin tutkimuksen mukaan lähes viidennes suomalaisista arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta jo vuonna 2025.

–  Yhä pienenevä ja dramaattisestikin laskeva osa liikevaihdosta tulee kirjejakelusta. Se on raskas ja haikea asia, mutta siitä huolimatta pitää rakentaa uutta liiketoimintaa, jotta Postilla olisi tulevaisuus, Ilola toteaa.