Uutiset Helsinki

Posti investoi verkkokaupan kasvuun – Suomessa 4000 pakettiautomaattia vuonna 2022

Postin automaattiverkoston laajennus tarkoittaa sitä, että jopa 85 prosentilla suomalaisista lähin automaatti sijaitsee vajaan kilometrin etäisyydellä kotiosoitteesta. Kuva: Mauri Ratilainen/arkisto
Postin automaattiverkoston laajennus tarkoittaa sitä, että jopa 85 prosentilla suomalaisista lähin automaatti sijaitsee vajaan kilometrin etäisyydellä kotiosoitteesta. Kuva: Mauri Ratilainen/arkisto

Posti laajentaa merkittävästi automaattiverkostoaan verkkokaupan kasvun vuoksi. Postin tavoitteena on 4000 pakettiautomaatin verkosto vuonna 2022. Tällä hetkellä Postilla on lähes 1600 automaattia.

Automaattiverkoston laajennus tarkoittaa sitä, että jopa 85 prosentilla suomalaisista lähin automaatti sijaitsee vajaan kilometrin etäisyydellä kotiosoitteesta. Haja-asutusalueillakin automaatti tulee löytymään nykyistä paljon lähempää, yleensä viiden kilometrin säteellä.

Samalla automaattien käyttötapoja laajennetaan. Pakettien noutamisen ja lähettämisen lisäksi automaatteja voi jatkossa käyttää esimerkiksi kierrätykseen ja vertaiskauppaan.

Investoinnilla Posti kertoo varautuvansa verkkokaupan kasvuun. Verkkokauppa kasvaa Suomessa 10 prosentin vuosivauhtia ja tahdin odotetaan kiihtyvän.

– Suomessa kotitalouteen tulee keskimäärin 10 pakettia vuodessa, Keski-Euroopassa kaksi kertaa tämän verran ja Yhdysvalloissa määrä on kolminkertainen. Verkkokaupan kasvaessa myös pakettien määrän odotetaan lisääntyvän, Postin asiakaskokemus ja -kanavat -yksikön johtaja Kaisa Ilola sanoo.

Historiansa suurimmassa murroksessa oleva Posti hakee merkittävää kasvua paketeissa, verkkokaupassa ja logistiikan palveluissa, kun paperipostimäärät ovat laskeneet kiihtyvällä tahdilla ja kilpailu kiristyy. Paketit sekä logistiikka tuovat jo yli puolet Postin liikevaihdosta.