Uutiset

Potenssia tarvitaan kohottamaan järkeä

Vastauksena tässä lehdessä (lauantai 1.4.) olleeseen kirjoitukseen koskien matematiikan opetusta peruskoulussa, haluan esittää muitakin näkökulmia.

Kirjoittaja ihmettelee, miksi koulussa opetetaan mm. potensseja, koska kirjoittaja itse eikä hänen tuttavistaan kukaan ole koulun jälkeen tarvinnut moisia tietoja missään. Eipä kai, juuri noita tietoja.

Ihmisellä on aina ollut luontainen tarve opettaa jälkipolville oppimiaan asioita esim. tulenteko ja veistäminen.

Sama on koskenut myös tieteitä yli kahden vuosituhannen ajan. Mikä olisikaan ihmiskunnan kehitysvaihe nyt, ellei tätä tiedonsiirtoa olisi tehty sukupolvelta toiselle.

Tiedon kulkeutumista varten on jopa perustettu ajan saatossa kouluja yhteisin varoin. Löytyy vielä kansoja, joissa tämä asia on syystä tai toisesta laiminlyöty, ja heillä elämä on yhä ”alkukansojen” tasolla. Onko se vähemmän onnellista kuin meillä Suomessa, en ota kantaa siihen.

Matematiikka on ”vain” aputiede muita tieteenaloja varten, koska niissä tarvitaan sen välineitä tieteen kehittämiseksi. Purnatuilla potensseilla, yhtälöillä sekä 2 500 vuotta vanhalla Pythagoraan lauseella on tärkeä tehtävä nuoren ajattelukyvyn kehittämisessä.

Ajattelua on kehitettävä, jotta osataan yhdistellä asioita toisiinsa, suorittaa loogisia päättelyjä ja tehdä nopeita, mutta oikeita päätöksiä tilanteissa, joissa niitä tarvitaan.

Matematiikan opiskelussa yksi tärkeimpiä tavoitteita on ajattelun kehittäminen, ei niinkään yksittäiset asiat, jotka tosin nekin ovat tärkeitä rakennuspalikoita kokonaisuudessa. Näistä rakentuu loogisen kaunis, eksakti matemaattinen struktuuri.

Yksinkertaisena esimerkkinä olkoon vaikkapa kertolaskun kehittyminen yhteenlaskusta: 5 x 4 = 4+4+4+4+4, koska on haluttu ”löytää” joku lyhyempi merkintä tylsälle saman asian toistolle. Sama tarkoitus on kaikilla muillakin matematiikan merkinnöillä. Yksinkertaistaa asioita. Sitä se on nimenomaan heille, jotka sen ymmärtävät.

Nuoren kouluttautuessa elämää varten hyvät matematiikan taidot tarjoavat yhden parhaista ponnahduslaudoista päästä elämässään eteenpäin.

Eduskunta lisäsi yhden viikkotunnin matematiikkaan nimenomaan ajattelukyvyn kehittämiseksi. Suomi tarvitsee jatkossa yhä paremmin koulutettuja osaajia menestyäkseen kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

Muut maat ajavat helposti ohi, jos ei vastata kansainväliseen kehitykseen. Lisää työpaikkoja ollaan menettämässä ulkomaille, jos emme pidä järkevästi puoliamme.

Pekka Kiviharju

fil.maist.

Kanta-Hämeen matemaattisten aineiden kerhon puheenjohtaja

Hämeenlinna

Päivän lehti

10.4.2020