Uutiset

Professori kaipaa matematiikan opetukseen oikeita ongelmia

Professori Tapio Keranto on ilmiselvä matemaatikko henkeen ja vereen. Hän kertoo fraktaaleista, verrannollisesta päättelystä ja aritmetiikasta valtava innostuksen palo silmissään.

Valitettavan moni koululaisista ja opiskelijoista ei jaa hänen intohimoaan. Keranto huomauttaa, että matematiikan opetuksesta pitäisikin saada koululaisille ymmärrettävämpää ja kiinnostavampaa. Helpommin sanottu kuin tehty?

-Se olisi täysin mahdollista niin, että opetuksessa otettaisiin käyttöön ongelmalähtöinen metodi. Ei niin, että opettaja junttaa oppilaiden päähän määritelmiä ja kaavoja, vaan että lähdetään ongelmista liikkeelle, Keranto sanoo.

Professori ottaa elävän elämän esimerkkitehtävän ajankohtaisesta aiheesta: bensiinin hinnasta ja kulutuksesta.

-Jos tiedetään, että auto kuluttaa 200 kilometrillä 15 litraa, niin miten paljon se kuluttaa 500 kilometrin matkalla? Ja paljonko minun pitäisi tankata, että pääsen perille?

Vaikka suomalaiset lapset ja nuoret ovat pärjänneetkin kohtuullisen hyvin erilaisissa kansainvälisissä vertailuissa matematiikan osaamisessa, pitäisi geometrian ja algebran osaamiseen kiinnittää Kerannon mukaan enemmän huomiota.

-Osa ei opi aritmetiikan perusteitakaan kunnolla, jolloin kirjainlaskentakin on vaikeaa, Keranto harmittelee.

Mutta mitä tekemistä kirjainlaskennalla ja muilla matematiikan hienouksilla on tekemistä jokapäiväisen elämän kanssa, kyselee moni turhautunut yhtälöitä pänttäävä nuori.

Keranto luonnehtii matematiikan oppimiseen olevan olemassa sekä yksilöllinen että yhteisöllinen intressi. Hän huomauttaa yhden ihmisen näkökulmasta kyseen olevan jo pelkästään yleissivistyksestä.

-Sitä, mitä taitoja tulevassa elämässään tarvitsee, on mahdotonta arvioida etukäteen.

Yhteiskunnan kannalta matematiikka on Kerannon mukaan merkittävä kehitystä kuljettava tekijä. Ei kai tarvinne ajatella muuta kuin esimerkiksi tietokoneita, joiden kehitys pohjaa matemaattisiin asioihin.

-Me heikennämme yhteiskunnan kehitysmahdollisuuksia sillä, että matematiikan osaajien määrää rajataan ja osa nuorista suodatetaan pois.

Työn lisäksi matematiikka liittyy vankasti myös professorin vapaa-aikaan. Tämän hetken rakkaimmassa harrastuksessa, golfissa, kun auttaa paljonkin, jos osaa hieman laskeskella pallon lentoratoja tai kentän suhteita.

-Siinähän on matematiikkaa vaikka kuinka paljon. Ja on hyvä, että kentällä saa viettää aikaa myös vaimon kanssa, kun harrastus on yhteinen, Keranto hymyilee. (HäSa)