Uutiset

Promillerajaa ei ole syytä muuttaa

Hämeenlinna 16.11.2005

Liikenneturva ajaa tieliikenteen promillerajan laskemista 0,2 promilleen. Liikenteen turvallisuuden puolesta työtä tekevä järjestö voi perustella kantaansa kansan tahdolla, sillä Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan 64 prosenttia autoilijoista kannattaa promillerajan tiukentamista.

Sisäministeriön poliisiosasto haraa uudistusta vastaan. Ylikomisario Heikki Seppä korostaa Suomenmaan haastattelussa, että suomalaisen liikenteen polttavin ongelma on runsas alkoholinkäyttö. Sepän näkemyksen mukaan promillerajan lasku 0,2 promilleen ei toisi merkittävää hyötyä tieliikenteen turvallisuudelle.

Rattijuoppous pysyy murheellisen sitkeästi liikenteen riesana. Tästä kertovat monet tilastot karua kieltä. Suomalainen liikenne vaatii vuosittain noin 400 uhria ja näistä viidenneksessä ajoneuvon kuljettaja on rattijuoppo. Tässä yhteydessä on syytä muistaa myös kolareissa loukkaantuneita, erityisesti pysyvästi vammautuneita.

On sinänsä erittäin ilahduttavaa, että kansan selkeä enemmistö tukee promillerajan laskua. Tulos vahvistaa jälleen käsitystä, että maassa on voimakkaasti rattijuoppouden vastainen ilmapiiri. Tätä seikkaa painottaa myös ylikomisario Heikki Seppä. Suomalaiset tuomitsevat Liikenneturvan tutkimuksen perusteella jo pienessäkin humalassa liikkuvat autoilijat. Tältä perustalta on hyvä jatkaa työtä raittiin ja turvallisen liikenteen puolesta.

Promillerajaa koskevassa keskustelussa ylikomisario Seppä muistuttaa, että kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja on ollut 75 prosentissa yli 1,2 promillen humalassa. Ainoastaan viidessä prosentissa kuolonkolareita kuljettajan humalatila on ollut alle 0,5 promillea.

Sepän esiin nostamat luvut kertovat tieliikenteen ja viinan vaarallisen liiton perimmäisen totuuden: suomalaiset rattijuopot ajavat kuolonkolareita umpihumalassa.

Ylikomisario Seppä karsastaa promillerajan laskua juuri tästä syystä, vaikka puhuu liikenteen täysraittiuden puolesta – hänen mielestään liikenteeseen lähtevän kuljettajan ei pidä juoda yhtäkään olutpulloa. Kaikkien tiedossa on promillerajan laskun seuraus. Poliisin työ kasvaisi ja voimavaroja olisi pakko keskittää epäolennaiseen.

Pelkällä tunteella ei rattijuoppoutta voi missään tapauksessa torjua.

Mitään helppoa tietä ei ole keksittävissäkään tieliikenteen raittiuden edistämiseksi. Sietää muistaa, että merkittävä osa tien päällä käryävistä on alkoholisteja, jotka tarvitsevat pitkäaikaista hoitoa viinaongelmaansa. Hoito on kannatettava ja kaunis ajatus, mutta alkoholistin pakkohoidon tulokset ovat vaatimattomia.

Ylikomisario Seppä heittää ajatuksen vasta ajokortin saaneiden kolmen vuoden ehdottomasta nollarajasta. Esitystä on harkittava. Mitalilla on tässäkin asiassa kuitenkin myös toinen puoli: laki sallisi, että kuljettaja saa kolmen vuoden jälkeen ottaa oluen tai kaksi. Miksi tällainen lupamenettely tulisi sallia?

Pelkällä tunteella ei rattijuoppoutta voi missään tapauksessa torjua.

Päivän lehti

24.1.2020