Uutiset

Psykologille väkisin yrittäminen on henkistä väkivaltaa

Pertti ”Veltto” Virtanen sai nuorena koululaisena englanninopettajansa raivon partaalle yksinkertaisella käännöksellä. Liitutaululla luki ”I want to learn this by heart”, ja Virtanen raapusti vihkoonsa käännöksen ”Haluan oppia tämän sisältä (sydämestä)”.

– Virtanen ei tunnu tietävän, että suomalaiset oppivat ulkoa! tulipunaiseksi karahtanut opettaja raivosi käännöksen luettuaan koko luokalle.

– Opettaja siinä mitätöi minun näkemykseni oppimisesta. Mutta nykyään meininki ei taida olla kouluissa enää ihan sama, vai, kysyy Virtanen Hämeenlinnan yhteiskoulun täydessä juhlasalissa.

Oppilaita naurattaa. Kyllä. Opettajat karjuvat pää punaisena edelleen.

Virtanen luennoi torstaina hykkiläisille rentoutumisesta. Luennon kuunteli koko koulu, mutta erityisesti oppi oli tarkoitettu ylioppilaskirjoituksiin valmistautuville abiturienteille.

Heille Virtanen pitää erikseen vielä rentoutumisharjoitukset keväällä.

Psykologin luento oli koulun opinto-ohjaajan Anne Ahvenharjun idea.

– Meidän koulussa on tällainen hyvinvointiteema. Pyrimme kiinnittämään huomiota oppilaiden henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Esimerkiksi poissaoloja seurataan ja niihin puututaan aikaisessa vaiheessa. Toisinaan kutsutaan koululle vieraita puhumaan tärkeistä asioista, Ahvenharju kertoo.

Liikaa turhaa tietoa

Virtasen luennon tarkoitus oli antaa oppilaille eväitä rentoutumista varten niin, että oppiminenkin tehostuu.

– Nykyään ihmisiä pommitetaan joka suunnasta informaatiolla. Koulussa luotetaan edelleen ulkoa oppimiseen, vaikka paljon tärkeämpää, tehokkaampaa ja mukavampaa olisi oppia kokonaisvaltaisesti ja tunteella. Itse asiassa väkisin pänttääminen on suurta henkistä väkivaltaa itseä kohtaan, Virtanen sanoo.

Virtasen mukaan lukiolaiset ovat siinä iässä, että kaikki tunteet suuntautuvat helposti ihmissuhteisiin tai internetiin. Opiskeluun jää pelkkä tieto ja järki. Eikä sellaisesta oppimisesta synny mitään kestävää.

– Lukiolaisille on tarjolla hirveä määrä kalliita preppauskursseja. Pikkuhiljaa alkaa tuntua, että kukaan ei uskalla sellaista käymättä edes lähteä ylioppilaskirjoituksiin. Useimpia kuitenkin auttaisi eniten se, että osaa opiskella rentoutuneena. Silloin oppimisessa ja tietämisessä on mukana tunteet, halu ja sydän.

Mieli tyhjäksi

Rentoutumisen mahdollistaa Virtasen sanoin mielen tyhjentyminen.

– Asia on yksinkertainen. Ihmisen päässä on koko ajan kaikkea turhaa. Kun siitä turhasta oppii päästämään irti, mieli tyhjenee ja siellä on tilaa uusille, olennaisille asioille, Virtanen sanoo.

– Jos opiskelu ei kiinnosta, ei kannata ruveta riuhtomaan väkisin. Lähde lenkille tai lämmitä sauna ja kokeile uudestaan sitten, kun olo on hyvä, Virtanen opastaa.

– Rentoutua voi vaikka sillä tavalla, että ennen läksyjen lukemista makaa lattialla, kuuntelee miellyttävää musiikkia ja laittaa kynttilän palamaan. Kun tunnelma on kohdallaan, asiat painuvat mieleen kuin huomaamatta. Senhän kertoo jo sanakin: tunnelma. Tilanteessa on tunteet mukana, ei pelkkä tieto.

Virtanen puhuu hypnoosista ja suggestiosta ja huomauttaa, että sanoilla on turhaan mystinen ja jopa pelottava kaiku. Itse asiassa suurin osa ihmisistä on koko ajan hypnoosissa.

– Oravanpyörässä oleminen on liiallista hypnoosissa olemista. Kun päästää irti turhasta tekemisestä ja informaatiosta, mieli tyhjenee ja pyörästä pääsee pois. Jäljelle jää olennainen.

Päivän lehti

10.4.2020