Uutiset

Punainen on ja pysyy in, valkoinen hiipuu out

Perusauton perusostaja tekee harvoin yltiöyksilöllisiä väriratkaisuja. Todennäköisyys, että hän päätyy harmaaseen tai mustaan, on suuri.

– Ihmiset ostavat aika lailla niitä värejä, joita on automainoksissa. Kyllähän mainosmiehet tietävät, mikä väri on missäkin autossa parhaan näköinen, sanoo Länsiauton autotalon johtaja Mika Koskinen.

Toinen helppo tapa ennustaa autojen lähitulevaisuuden väritrendejä on autonäyttelyjen tarjonnan seuraaminen. Messuilla luodut mielikuvat määrittävät tulevaa.

– Viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä oli todella paljon punaisia autoja. Sieltä ne trendit tänne tulevat, Koskinen jatkaa.

Tietenkään autojen väribaletti ei ole aivan näin suoraviivaista. Kuvioita sotkee muun muassa maantiede. Keski-Euroopassa ajetaan hopeanharmailla ja mustilla autoilla, Pohjois-Amerikassa valkoisilla. Etelä-Koreassa joka toinen auto on harmaa.

Valkoinen vaatii kaverin

Hämeenlinnalaisiin autoliikkeisiin tehdyn soittokierroksen perusteella voi päätellä, että muutamia vuosia kestänyt valkoisen suosio on laskussa. Edellisen kerran valkoinen poistui muodista 1990-luvulla.

– Valkoinen on sellainen väri, että sitä pelätään ostaa, jos sitä ei näy missään, sanoo Hämeen Tehoauton toimitusjohtaja Jukka Aalto.

Suomalaisten pitkäaikainen kestosuosikkiväri punainen menetti ykkössijan harmaalle jo kymmenen vuotta sitten. Harmaan edellinen valtakausi oli 1980-luvulla. Uskomus punaisesta turvallisena auton värinä elää kuitenkin sitkeässä.

– En ole koskaan nähnyt tutkimuksia, että punaisilla autoilla ajettaisiin vähemmän kolareita, mutta kyllä tätä kuulee, että halutaan punainen auto, koska se on turvallinen, sanoo Autotalo Laakkosen myyntipäällikkö Marko Ahonen.

Eri värien menekit nousevat ja laskevat erimittaisissa jaksoissa, mutta ainakaan vielä suomalaisilla maanteillä ei ole todistettu oranssien tai turkoosien autojen invaasiota. Tällä hetkellä suosiopiikkiä odotetaan ruskeille sävyille. Vihreä ei taida tehdä paluuta vieläkään, vaikka edellisestä suosion aallonharjasta on kulunut kohta 20 vuotta.

– Oikeastaan maahantuoja pitää jo huolen siitä, ettemme pysty edes tarjoamaan perusautoihin hyvin erikoisia värejä. Niitä pääsee valitsemaan vasta, jos ostaa erikoisemman auton, sanoo Ahonen.

Metallia sen pitää olla

Metalliväreistä suomalaiset ovat kuitenkin oppineet pitämään niin paljon, että noin 90 prosenttia uuden menopelin ostajista haluaa auton kylkien hohtavan. Metalliväri on varma nakki myös käytettyjen autojen myyjälle.

– Meille kaksi huonointa väriä ovat olleet poliisinsininen ja metsänvihreä, mutta metallivärin kanssa emme ole pulassa koskaan. Metallivärinen auto näyttää aina tuoreemmalta, sanoo Autokolmosen toimitusjohtaja Tero Salmela.

Aalto arvioi, että joka viidennelle uuden auton ostajalle värillä ei väliä. Koskisen mukaan noin puolet tyytyy sävyyn, joka on riittävän lähellä toivottua.

Väri, jonka suosioon ajat ja trendit tuntuvat vaikuttavan kaikkein vähiten, on musta.

– Se on ollut silmiin pistävä juttu, että kun hallissa on musta, kiiltävä auto, se kierretään aina ensimmäisenä. Vaikka se olisi Lada, se näyttää aina arvokkaimmalta, sanoo Aalto.

Asiakas Jukka Tolvila on samaa mieltä.

– Tumma on epäkäytännöllinen, mutta se viehättää. Siinä on näyttävyyttä. (HäSa)

Päivän lehti

30.5.2020