Uutiset

Punaista päin ja lujaa

Kun istuu taksin kyydissä, yleisin keskustelun aihe sään lisäksi on punaisia päin ajaminen. Ammattiautoilijat huokailevat, kuinka surutta punaisia päin ajetaan.

Huokailuun on syytä tavallisella kuskillakin, sillä punaisia päin ajaminen ei katso ammattia, ikää, sukupuolta tai auton hintaa. Punaisia päin ajavat ihan yhtä surutta rekat, linja-autot, taksit, perhefarmarit kuin urheiluautotkin.

Punaisia päin mennään vielä silloinkin, kun toisilla valot ovat vaihtuneet vihreäksi ja autot tulevat omalla vuorollaan.

Punaisia päin ajaminen on seikkailun etsimistä arjesta. Onneaan täytyy koettaa ja saada sydän sykkimään vähän tiheämpään kuin normaalisti. Vielä ehtii. Sitä paitsi aina on niin kiire, että omaa vuoroa ei voi odottaa.

Autoilijat ovat pikkulapsia. Täytyy kokeilla. Vasta kun on saanut nenilleen tarpeeksi monta kertaa, muistaa, että punaisiin valoihin pitää pysähtyä.

Itse sain auton perääni jouluruuhkassa. Takana ajava tietenkin luuli, että painan jarrun sijasta kaasua ja kovaa, kun valo oli jo punaisena. Toisin tein. Ja pam.

Entäs sitten jalankulkijat? Olo on kuin lainsuojattomalla. Kevyen liikenteen väylän vihreään valoon ei kannata luottaa, sillä päälle voi helposti kahauttaa auto, joka testaa jalankulkijoiden suojelusenkeleiden reaktiokykyä.

Aasian suurien kaupunkien liikenne kauhistuttaa. Parin päivän oleskelun jälkeen liikenne tuntuu kuitenkin harvinaisen selväjärkiseltä. Toisille annetaan tilaa, autoilijat osaavat arvioida autonsa koon ja taitavat mopokuskit puikkelehtivat liikenteessä. Risteysalueilla työskentelee poliiseja, jotka ohjaavat liikennettä tasapuolisesti. Maailman toisella laidalla osataan käyttää myös tööttiä. Sillä varoitetaan tai pyydetään tilaa.

Toisin on Suomessa. Tietä ei anneta toiselle missään nimessä, ellei siitä itse hyödy, esimerkiksi saa parkkipaikkaa.

Toisekseen täällä näkee harvoin annettavan sakkoja punaisia päin ajamisesta. Sen sijaan pieniä ylinopeuksia kyllä vahditaan, mutta risteysalueilla saa temmeltää oman mielensä mukaan. Sitä sopii pohtia, onko vakavampaa ajaa moottoritiellä hieman ylinopeutta kuin joka toisissa liikennevaloissa päin punaista.

Mitä tarvitaan, jotta punaisia päin ei ajettaisi joka kerta?

Pari vuotta sitten Helsingissä koululaistyttö jäi suojatiellä punaisia päin ajaneen auton alle ja kuoli. Muutamaksi kuukaudeksi kaasujalkaa hillittiin ja punavihreäsokeus parani. Tarvitaanko jälleen uhri, jotta käyttäytyminen liikenteessä paranee?