Uutiset

Punaista valoa opittava kunnioittamaan

Liikenneturvan tuoreen tutkimuksen mukaan autoilijat ajavat entistä enemmän päin punaisia liikennevaloja. Kun liikennevalot vaihtuvat, joka neljäs kerta joku autoilija ajaa risteykseen punaisilla. Vuonna 2005 luku oli joka viides, vuonna 2004 joka kuudes.

Kaikissa tutkimuksissa on muun muassa mittaustavoista johtuvia heittoja ja myös sattumaa tavataan tarjota kehityksen selittäjäksi. Liikenneturvan tutkimuksen perimmäinen tulos on kuitenkin selittelyittä selvä: suomalaiset autoilijat piittaavat aiempaa vähemmän liikennevaloista.

Hämmästyttävintä tutkimuksessa on kaupunkien väliset erot. Kuopiossa kunnioitetaan liikennevaloja, Lahdessa erityisen hyvin. Sen sijaan varsinkin Oulu, Turku ja Tampere ovat risteysajon villiä länttä. Ja kuten saattaa arvata, ei Helsinginkään liikennekurissa ole kehumista.

Tuskin Lahdessa, varsin suuressa kaupungissa, on erityisen lainkuuliaisia autoilijoita Ouluun verrattuna. Vai onko? Jos, niin miksi? Kaiken järjen mukaan voisi kuvitella, että liikenneolot risteysvaloineen on jollain tapaa erityisen hyvin suunniteltu ja toteutettu kaupungeissa, joissa autoilijat ottavat liikennevalot tosissaan.

Liikkuvan poliisin liikennevalvonnan tiedottaja Pertti Mäkeläinen kuljettajien tarjoavan hyviä selityksiä punaista päin ajamiselle. Painoarvoa näillä puheilla ei kuitenkaan ole, sillä liikennevalojen noudattamatta jättämisestä seuraa aina päiväsakkoja.

Rangaistus on siis kova, mutta ei ilmeisesti riittävän kova.

Hyvien selitysten listan kärjessä on kiire ja se, että kuljettaja pitää punaista päin ajamista vaarattomana temppuna. Tien päällä annetaan meriselityksiä, jotka olisivat huvittavia, jos uhattuna ei olisi kaikkien tiellä liikkuvien turvallisuus. Onko peräti niin, että merkittävä osa autoilijoista ei ymmärrä liikennevalojen perimmäistä tarkoitusta? Niillä taataan liikenteen turvallinen sujuminen.

Laajasti ottaen päin punaista ajamisessa on kyse piittaamattomuuden kasvusta, liikennekurin löystymisestä. Valo-ohjatuissa risteyksissä törmäilevä kuljettaja tuskin noudattaa muutenkaan järin mallikelpoisesti liikennesääntöjä. Ensin päin punaista kaasua painaen, sitten eteenpäin ylinopeutta!

Liikenneturvan tutkimus ei anna viranomaisille paljon pelivaraa. Kun sääntöjä ei noudateta, risteysten valvontaa on tehostettava. Tässä tehtävässä kamera on tehokas ja halpa väline.

Valvonta on osalle autoilijoista kirosana, yksityisen ihmisen tarpeetonta kyttäämistä. Liikenteessäkin pätee kuitenkin sääntö siitä, että sitä saa mitä tilaa. Jokainen autoilija pystyy vaikuttamaan valvontaan. Mikäli sellainen ihme tapahtuisi, että autoilijat ryhtyisivät noudattamaan tunnollisesti liikennesääntöjä, valvontakameroille voitaisiin etsiä uutta käyttöä.

Niitä tulisi yksinkertaisesti tarpeettomia liikennevalvonnassa.

Päivän lehti

27.5.2020