Uutiset

Puolustusvoimien tulee satsata turvavöihin ja nimetä harjoitusten vaaran paikat

Helsinki
07.06.2018, 12:50

Kotimaa

Puolustusvoimien tulee tehostaa turvavöiden käytön valvontaa ja kehittää turvavöitä, niin että niitä on helpompi käyttää.
– Puolustusvoimien maastokuorma-auton kuormatilaistumien turvavöitä on vaikea käyttää taisteluvarustuksessa, Onnettomuustutkintakeskus toteaa raportissaan Raaseporin syksyisestä tasoristeysonnettomuudesta.
Kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuoli, kun juna ja armeijan maastokuorma-auto törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa viime lokakuun lopussa. Surmansa saaneet varusmiehet olivat auton lavalla ja istuivat törmäyshetkellä turvakehikossa olevissa istuimissa. He eivät käyttäneet turvavöitä.

Tasoristeysten turvallisuus ei riittävän hyvä

Puolustusvoimien tulisi myös kehittää harjoitustensa riskien arviointia niin, että yksittäisten harjoitusten todelliset riskit tunnistetaan ja nimetään, raportin suosituksissa todetaan.
Puolustusvoimat ei ollut nimennyt Skogbyn tasoristetystä riskisi harjoituksen riskienarviontilomakkeessa. Syy on, että nykyisessä lomakkeessa ei nimetä tunnistettuja riskejä, vaan niitä arvioidaan riskityypeillä, esimerkiksi ”maa- tai meriliikenneonnettomuus”.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että Liikennevirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto varmistavat, että vaarallisimmat tasoristeykset korjataan tai poistetaan käytöstä.
Skogbyn tasoristeys todettiin onnettomuuden jälkeen erittäin vaaralliseksi ja suljettiin. Liikenneviraston mukaan kyseinen tasoristeys on edelleen suljettuna. Suunnitelmissa on, että liikenne ohjattaisiin jatkossa tasoristeyksen lähelle suunnitellun alikulun kautta.
Onnettomuustukintakeskus julkisti raporttinsa turmasta torstaina.


Korjattu aiempaa juttua: Onnettomuusturvakeskus muutettu Onnettomuustutkintakeskukseksi

STT

Kuvat:

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi