Uutiset

Pyörää pitää huoltaa talvellakin

Hämeenlinnalaisen Kalervo Jussilan autotallissa kiiltelee vuoden 1953 Matchless G80S. Jussila ottaa valkoisen liinan käteensä ja pyyhkii pyörän peilistä muille näkymätöntä pölyä.

Englantilainen moottoripyörä päätyi hänen käsiinsä 1980-luvun loppupuolella.

-Tämä oli täydellinen romukasa, kun ostin tämän Oulusta.

Pyörän kunnostamiseen meni yhdeksän vuotta. Jussilan mukaan tarkoituksena on tehdä pyörästä alkuperäistä vastaava.

-Pyörän kunnostamisessa tiedon kerääminen on oleellista, ja se vie aikaa.

Jussila ei ajele moottoripyörällään kovin paljon. Viime kesänä kilometrejä tuli ehkä 500. Tykkään enemmän rakentaa kuin ajaa, mies sanoo ja lisää, että hänellä on ollut pienestä asti viehtymys tekniikkaan.

-Kun saa jotain näin nätiksi, ei sillä raaski ajaa. Varsinkaan kurakelillä.

Matchlessin vieressä on toinenkin moottoripyörä: enduromallinen Honda XL250, vuosimallia 1977.

-Se on melkein valmis. Se lähti jo kerran käyntiinkin.

Jussila sanoo, että hän vie Hondan mökille sienestyspyöräksi.


Suomen suurin moottorialan järjestö

Valtakunnallinen Veteraanimoottoripyöräklubi on perustettu vuonna 1975. Jussila liittyi siihen neljä vuotta myöhemmin.

-Ostin silloin ensimmäisen pyöränraatoni, vuoden 1951 Ariel VH500:n.

Noin kymmenen vuotta myöhemmin valtakunnallisessa klubissa oli jäseniä lähes 3 000. Viimeisimmän tiedon mukaan jäseniä on lähes 8 000.

-Yhdistyksen oli pakko jakaa toiminta aluekerhoihin, koska valtakunnallista toimintaa ei voitu mitenkään hallita, Kanta-Hämeen alueen aluekerhon, Kantamotoristien puheenjohtaja Seppo Puumalainen kertoo.

Puumalaisen mukaan klubi on Suomen suurin moottorialan järjestö. Pari vuotta sitten perustetulla Kantamotoristi-aluekerholla on yli 130 jäsentä.

Alunperin klubi perustettiin, koska alan harrastajat halusivat helpottaa varaosien hankintaa ja ylläpitää motoristiveljeyden henkeä.

-Kaveripiiri on tärkeä osa harrastusta, Jussila lisää.


Veteraanipyörät kiinnostavat vanhempia miehiä

Erkki Kuparinen liittyi klubin jäseneksi 1980-luvun lopulla. Hänen mukaansa klubiin ei tarvitse houkutella uusia jäseniä.

-Suuret ikäluokat liittyvät innolla kerhoon, vaikka yhdistys on suunnattu veteraanimoottoripyöristä kiinnostuneille, ei veteraaneille, Kuparinen veistelee.

Jussila tosin huomauttaa, että edellisessä kokoontumisessa ei tainnut olla yhtään alle viisikymppistä.

Kuparisen mukaan klubin jäsenillä on kaikkiaan 30 000 moottoripyörää. Kaikilla ei ole omaa kaksipyöräistä, joillakin taas on useampia.

Puumalaisen mukaan aluekerhot järjestävät valtakunnallisia kokoontumisia ja rompetoreja. Rompetori oli varsinkin yhdistyksen alkuvuosina tärkeä tapahtuma, mutta viime vuosina myös netistä on tullut oiva väline varaosien etsimisessä.

-Rompetorilla on kuitenkin oma tunnelmansa. On mukava selata vanhoja romuja, Jussila sanoo.

Kantamotoristien järjestämä rompetori kauppakeskus Tuulosen parkkihallissa 13. maaliskuuta, kello 9-15. (HäSa)