fbpx
Uutiset

Pyörämatkailija ei aja ohi – Nautiskeleva fillarointi viehättää enemmän kuin hiki päässä polkeminen

Pyörämatkailun suosio kasvaa. Kuva: Markku Ulander
Pyörämatkailun suosio kasvaa. Kuva: Markku Ulander

Pyörämatkailulle on sosiaalista tilausta, ja fillaroinnin suosio onkin kasvanut vauhdilla viime vuosina. Maaseudun matkailu- ja palveluyrittäjille pyöräretkeily merkitsee lisää potentiaalista asiakaskuntaa.

–  Kansainväliset esimerkit osoittavat, että pyörämatkailija jättää paikallistalouteen enemmän rahaa kuin matkailijat keskimäärin. Pyöräilijät usein viipyvät pitempään ja suuntaavat syrjäisempiin paikkoihin palveluiden äärelle verrattuna autovirtoihin, sanoo pyöräilyä edistävän Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Hänen mukaansa pyöräilyn taloudellinen merkitys matkailuelinkeinoille on kiistaton. EU:ssa laskettiin jo vuonna 2012 pyöräilyn tuottamiksi matkailutuloiksi 44 miljardia euroa, mikä ylitti koko laivamatkailun tuoton, hän sanoo.

Suomessa palvelujen kasvavaan kysyntään vastataan uudella Tervetuloa pyöräilijä -merkillä, jolla yritykset voivat osoittaa pyöräily-ystävällisyyttään. Merkin luojia ovat Pyöräilykuntien verkosto ja viime vuonna perustettu Pyörämatkailukeskus.

Sähköpyöräily lisääntyy

Pyörien huoltoon erikoistuneessa Urheilu Tesomassa Tampereella on meneillään kiireiset päivät, kun ihmiset haluavat ajokkinsa kuntoon kevättä ja kesää varten.

–  Meillä näkyy myös se, että pyöräilystä on tullut lähes ympärivuotista. Vielä kymmenisen vuotta sitten huollossa oli selkeä katko loppuvuodesta alkaen, mutta nykyisin ruvetaan syksyllä vaihtamaan nastarenkaita pyöriin. Nyt koronan aikana myös työmatkapyöräily on lisääntynyt todella paljon, kertoo liikkeenharjoittaja Jorma Ylikoski.

Hän on pannut merkille myös sähköpyörien käytön huikean kasvun. Huoltoon tulevista pyöristä vähintään neljäsosa on jo sähköpyöriä.

Pyörämatkailukeskuksen mukaan retki- ja maastopyöräilyn suosio lähti 2010-luvun puolivälissä kasvuun, mitä vauhdittaa osaltaan sähköpyöräilyn suosio. Omatoimipyöräilijät voivat suunnata merkityille reiteille, mutta tarjolla on myös valmiita pyöräily- ja majoituspaketteja.

Polkijat liikekannalla

Viime kesänä moni suosittu pyöräreitti veti aiempaa enemmän polkijoita. Esimerkiksi Turun saariston Pienellä ja Isolla rengastiellä mitattiin molemmissa yhteysalusten lipunmyynnin perusteella yli 4  000 pyöräilijää, missä oli kasvua edellisvuodesta noin 40 prosenttia.

Saimaan saaristoreitillä liikennöivälle Norppa-lautalle nousi noin 2  800 pyöräilijää, missä oli lisäystä reilu kolmannes edellisvuoteen. Tampereen seudulla 30 kilometriä pitkä maisemareitti Pyhäjärven ympäri veti kevään ja kesän aikana 50  000 pyöräilijää. Pyöräilyn suosio on näkynyt myös pohjoisen matkailukeskuksissa Rukalla, Levillä, Saariselällä ja Ylläksellä vuokrapyörien kovana kysyntänä.

Erityisesti miehet ja 36–55-vuotiaat kokevat pyöräilyn houkuttelevaksi matkailumuodoksi, selviää pyörä- ja luontomatkailua kehittävän Ellare Oy:n kyselystä. Siihen vastasi noin 1  770 ihmistä verkossa ja kuluttajapaneelissa.

Vastausten perusteella pyöräilijät nauttivat eniten maisemista, ulkoilmassa vietetystä ajasta ja tutustumisesta uuteen seutuun. Nautiskeleva pyöräily viehättää ihmisiä enemmän kuin hikipäässä polkeminen.

Kohteista vetovoimaisimpia ovat Turun saaristo ja Ahvenanmaa, Tunturi-Lappi ja Järvi-Suomi.

–  Rannikko ja saaristo ovat selvästi retkipyöräilijöiden suosiossa. Lappi taas on enemmän maastopyöräilijöiden kohde, kertoo Ellaren omistaja Pirjo Räsänen. STT

Menot