Kolumnit Uutiset

Pysäköintipäätös ei voi enää odottaa

Hämeenlinnassa puuhataan uutta keskustavisiota. Kyseessä on pitkän tähtäimen suunnitelma siitä, miten ruutukaavasta saadaan entistä vetovoimaisempi asuin- ja asiointipaikka.

Parhaillaan on menossa kuulemisvaihe, jonka aikana kaupunki kysyy asukkailtaan, mitä kaikkea he keskustaan kaipaisivat.

Toiveet eivät ole toistaiseksi varsinaisesti yllättäneet mielikuvituksellisuudellaan.

Hämeenlinnalaiset kaipaavat ilmaisia parkkiruutuja ydinkeskustaan. Vahinko vain, että ajatus on vähintäänkin vaikeasti sovitettavissa yhteen sen ajatuksen kanssa, että keskustaan kaivataan myös lisää asukkaita.

Järven ja moottoritien rajaaman ydinkeskustan täydennysrakentaminen onnistuu hyödyntämällä taloyhtiöiden pihoja, jotka nykyisellään ovat lähinnä pysäköintikäytössä. Jos niiden tilalle rakennetaan, asukaspysäköinti on hoidettava jossain muualla, esimerkiksi lähistöllä sijaitsevassa pysäköintilaitoksessa.

Parkkitalojen rakentaminen ja ylläpito ei ole ilmaista, joten pysäköinnistä on perittävä käyttäjiltä maksuja.

Keskustaan toivotaan pääsevän nykyistä helpommin myös pyörällä. Kun pyöräteitä lähdetään toteuttamaan, se on – yllätys, yllätys – jälleen pois kadunvarsien pysäköintipaikoista.

Ja sekös kismittää alueen autoilijoita. Hämeenlinnalainen kun haluaa ajaa autollaan suoraan kaupan eteen. Jostain syystä samoja ihmisiä ei tunnu yhtään haittaavan satojen metrien käveleminen Tiiriön ostoskeskuksissa.

En väitä itse poikkeavani massasta. Tottakai parkkeeraan autoni mieluiten lähimpään mahdolliseen paikkaan, ja mieluiten ilmaiseksi. Mutta jos se ei ole mahdollista, etsin lähimmän parkkitalon ja maksan mukisematta sen käytöstä.

Pysäköinti näyttää kytkeytyvän väkisinkin keskustavisioon, vaikka alun perin asia piti ratkaista omana asianaan ennen keskustavision laatimista.

Poliitikot päätyivät kuitenkin kiperän pulman edessä nahkapäätökseen, jossa ei otettu kantaa sen paremmin toriparkkiin kuin linja-autoaseman seudulle rakennettavan pysäköintitaloonkaan.

Jossain vaiheessa päätös on kuitenkin tehtävä, jos keskustavision suunnitelmat halutaan oikeasti toteuttaa. Kaivoparkki ei laajennettunakaan riitä korvaamaan täydennysrakentamisen myötä poistuvia paikkoja.

Itse pitäisin tällä hetkellä kenties varteenotettavimpana ratkaisuna Kauppakeskus Linnan purkamista ja pysäköintitilojen rakentamista sen alle.

Kun liikekiinteistö joka tapauksessa parin kuukauden kuluttua on suurelta osin tyhjenemässä, olisi nyt hyvä sauma etsiä tontille uutta käyttöä. Korttelin torinpuoleinen pääty säilyisi toki ennallaan.

Kivijalkaliikkeille olisi varmasti jatkossakin kysyntää, mutta niiden päällä mahtuisi hyvin myös asumaan.

Päivän lehti

25.9.2020

Fingerpori

comic