Uutiset

Pysäköintiruudut käyvät ahtaiksi nykypäivän tila-autoille

Pysäköintiruudun kooksi on määritelty 2,5 x 5 metriä. Tänään levein henkilöauto on jo yli 2,5 metriä leveä. Nopeasti yleistyneet maasturit ja tila-autot ovat leveydeltään 1,8 – 2 metriä ja pituudeltaan viisimetrisiä. Paketiautot ja matkailuautot ovat vieläkin leveämpiä. Yhtälö alkaa olla mahdoton.

Rakennustarkastaja Timo Lehtinen Hämeenlinnan rakennustarkastuksesta sanoo, että pysäköintipaikan koko on määritelty vuonna 1993. Lehtisen mielestä pysäköintiruudut alkavat olla pieniä tämän päivän autoille.

Ruudun hankala lähestyminen voi vaikeuttaa pysäköintiä. Myös huolimaton pysäköinti ruutuun lisää vaikeuksia. Viereiseen ruutuun jää niin kapea tila, ettei ovi avaudu tarpeeksi, jotta pääsisi autosta tai autoon.

Talvella ongelma poistuu, kun lumen ja jään alta ei näe ruudukkoa. Mutta tällöin poistuu myös pysäköintialueilta monta autopaikkaa.

Pienimmät parkkiruudut näyttäisivät Hämeenlinnassa olevan kaupungilla. Esimerkiksi Kasarmikadun ja Palokunnankadun uudetkin paikat ovat vain 220-225 senttiä leveitä. Ja pituudessakin osassa on toivomisen varaa 20-40 senttiä. Terveyskeskuksen parkkipaikat ovat saman kokoisia. Nämä paikat sopisivat hyvin 1980-luvun autoille.

– Kadunvarsipaikat eivät ole leveydessä niin herkkiä, kun autot pysäköidään vain peräkkäin. Katu ja jalkakäytävä antavat leveydessä sen verran periksi, ettei ongelmia synny, kun rinnalla ei ole toisia autoja, arkkitehti Markku Kaila Hämeenlinnan kaavoitustoimistosta sanoo.

Parkkipaikat ovat marketeille elinehto

Pysäköintipaikat ovat kaupalle elinehto. Ihmiset haluavat päästä autollaan lähelle kauppaa. Siksi osa kaupoista on ratkaissut pysäköinnin rakentamalla kaupan yhteyteen runsaasti pysäköintitilaa.

Tavarataloista ainakin Anttila ja Tavastila ovat hoitaneet pysäköintipaikkansa säännösten mukaisesti hyvinkin 250 senttiä leveiksi. Anttilalla on oma pysäköintitalonsa ja osa Tavastilan paikoista on talon kellarikerroksessa.

Sisähalleissa kuitenkin tuntuu, että paikat olisivat ulkopaikkoja pienempiä. Harha johtuu suljetusta tilasta ja kattoa kannattavista pylväistä.

Citymarketin tavaratalonjohtaja Esa Mattila sanoo, että pysäköinti on heille elinehto ja siksi parkkipaikkoja on rakennettu noin 700, ja niistä myös huolehditaan hyvin.

Mattilan mukaan paikkoja riittää ja ne tehty mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Ainoastaan juhannuksen ja muiden suurten juhlapyhien alla voi olla oikeasti täyttä.

– Ei minulla ole ollut isompia pysäköintiongelmia täällä Hämeenlinnassa. Vaikka enimmäkseen tuo auto on kyllä keskustassa tarpeeton, kun asun Linnanniemessä, Jouko Ahola sanoo.

Kaupungin levein auto

Aholalla taitaa olla Hämeenlinnan levein henkilöauto, noin 2,5 metriä leveä Hummer. Se on USA:n armeijan käyttöön suunnitellun massiivisen maasturin cityversio. Auto täyttää säädösten mukaisen parkkiruudun kokonaan.

Hämeenlinnan pysäköinninvalvonnassa yhä isommat autot eivät näy ongelmana, sakottaa ei ole tarvinnut.

Tosin aina joskus ihmiset kyselevät, minne voisi pysäköidä, kun on iso auto ja tuntuu, ettei se keskustan ruutuihin mahdu.

Lauri Poropudas