Uutiset

Pysäköintivirhemaksun saanut ei riitauta asiaa

Perintäfirma KTC Finland on vienyt Hämeenlinnassa käräjille kymmenkunta Parkkipaten antamaa maksamatta jätettyä pysäköintivirhemaksua. Perintäfirma KTC Finlandin omistaa sama kaksikko, joka omistaa Suomen Aluevalvonnan, joka taas pyörittää Parkkipatea.

-Kaikki, joita täällä on käsitelty, ovat olleet summaarisia riita-asioita eli pysäköintivirhemaksun saanut ei ole riitauttanut asiaa, Kanta-Hämeen käräjäoikeuden laamanni Juhani Hirvonen kertoo.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että maksun saaneet ovat lopulta maksaneet laskunsa. Asioita ei siis ole käsitelty käräjäoikeuden istunnoissa asti.

Hirvonen toteaa, että käräjäoikeudessa ei tiedetä, onko asiakas alunperin riitauttanut asian pysäköintifirman kanssa, koska pysäköintifirman perintäfirma, KTC Finland, on vienyt asiaa eteenpäin, eikä virhemaksun saanut henkilö.

Hirvosen mukaan pysäköintiä koskevissa riita-asioissa kyse on tosiasioista, ei siitä, voiko yksityinen yritys ottaa maksua.

-Jos laki muuttuu, silloin perusteet muuttuvat. Nyt meillä on korkeimman oikeuden päätös ja sen perusteella mennään.

Sama henkilö voi omistaa useita yrityksiä

Perintäfirma KTC Finlandin omistaa sama kaksikko, joka omistaa Suomen Aluevalvonnan, joka taas pyörittää Parkkipatea.

Omistajiksi kumpaankin yritykseen on merkitty Reijo Tapio Järvinen ja Tomi Reijo Petteri Järvinen.

Hirvosen mukaan se, että yritykset omistaa sama henkilö, ei ole mitenkään kummallista. Sama henkilö voi omistaa useita yrityksiä.

-Pysäköintivirhemaksun saaneista noin kymmenen prosenttia jättää laskun maksamatta, Tapio Järvinen kertoo.

Järvisen mukaan perintäyritys jättää suppean haastehakemuksen, jos asiaa ei ole riitautettu.

-Laajemmista haastehakemuksista en kerro mitään, koska tämä on niin uusi asia.

Järvisen mielestä lasku kannattaisi maksaa, sillä suppeassa asiassa haastetulle tulee oikeudenkäyntikuluja parinsadan edestä ja laajassa tuhansien eurojen edestä.

Maksuhäiriömerkintä vaikuttaa moneen

Hämeen Sanomien lukija ihmetteli, että Parkkipaten pysäköintivirhemaksua perii KTC Finland.

Yrityksen karhukirjeen mukaan maksamaton velka voi johtaa luottotietomerkintään.

-Asiakkaan luottotietomerkintä voi estää tilin avaamisen, verkkopankkitunnusten saamisen tai pankkikortin saamisen, Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin konttorinjohtaja Kirsi Korvakangas kertoo.

Jotkut puhelinoperaattorit eivät tee liittymäsopimuksia, jos asiakkaalla on maksuhäiriömerkintöjä. Vuokra-asunnon saaminenkin voi olla vaikeaa, jos laskuja on jäänyt maksamatta.

Merkintä vaikuttaa myös luottokortin saamiseen. Korvakankaan mukaan luottokorttiyritykset ottavat kortin poiskin, jos asiakas saa merkinnän.

Vaikka eri tahot saavat selville asiakkaan luottotiedot, niin merkinnästä ei selviä, miksi se on tullut.

-Pankissa asian voi selvittää kysymällä asiasta, mutta esimerkiksi luottoyritysten kanssa vastassa on kone, jolle on vaikeampi selittää, että kyse on riitautetusta laskusta.

Pankissa asiat voi selvittää

Vaikka eri tahot saavat selville asiakkaan luottotiedot, niin merkinnästä ei selviä, miksi se on tullut.

-Pankissa asian voi selvittää kysymällä asiasta, mutta esimerkiksi luottoyritysten kanssa vastassa on kone, jolle on vaikeampi selittää, että kyse on riitautetusta laskusta, Korvakangas sanoo.

Suomen Asiakastieto oy:n mukaan maksuhäiriömerkintä tulee, jos käräjäoikeus on lähettänyt tiedon antamastaan velkomustuomiosta Asiakastiedolle.

Merkintä säilyy henkilön luottotiedoissa kahdesta neljään vuotta. Luottotietorekisteriin merkitään vain kiistattomat tapaukset, eikä ulosottoon voi laittaa maksamattomia laskuja, jos niistä ei ole käräjäoikeuden tuomiota. (HäSa)