Uutiset

Pysäyttääkö Volkswagenin myyntikielto autokaupan?

Volkswagen ilmoitti viime viikolla kieltävänsä päästöhuijausohjelmistolla varustettujen uusien autojensa myynnin EU-maissa. Yhtiö aikoo korjata myyntipisteissä olevat autot ja laittaa ne vasta sen jälkeen uudelleen myyntiin.

VV-Auto Group tuo maahan Volkswagen-, Audi- ja SEAT-henkilöautoja. Merkitseekö Volkswagenin ilmoitus, että näiden merkkien kauppa seisahtuu pahasti, VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen?

– Ei. Myyntikielto koskee vain päästötapaukseen liittyviä autoja, joita ei ole vielä rekisteröity. Käytännössä kyse on esimerkiksi esittelyautoista, tai autoista, joita ei ole vielä luovutettu asiakkaalle. Näiden määrä on Suomessa todella vähäinen.

Tuleeko maahan vielä huijausohjelmistolla varustettuja autoja?

– Ei, kaikki maahan tuotavat autot ovat nyt kaikkien säädösten mukaisia ja niiden myynti on täysin normaalia.

Onko jo mahdollista arvioida, kuinka suuri taloudellinen vahinko päästöskandaalista seuraa tapaukseen liittyvien automerkkien maahantuojille ja jälleenmyyjille?

– Ei, koska vielä ei tiedetä varmasti, miten autot päästään korjaamaan, eli riittääkö ihan puhtaasti ohjelmiston päivitys vai pitääkö tehdä jotain mekaanisia muutoksia. Tässä asiassa ollaan viisaampia, kun Saksan viranomainen ja Suomen Trafi ovat hyväksyneet Volkswagenin korjausratkaisun.

Millainen aikataulu korjauksilla on?

– Tämäkin riippuu viranomaisten ratkaisusta. Saksassa on sanottu, että korjaukset alkaisivat tammikuussa, mutta se riippuu täysin viranomaisesta, samoin kuin korjausten kesto. Jos autoista pitää vaihtaa osia, korjaukset kestävät pitempään.

 

Volkswagenin päästöhuijaus koskee Suomessa noin 60 000 henkilöautoa, joista noin 26 000 on Volkswagen-merkkisiä, 17 000 Skodia, 14 000 Audeja ja 2 000 SEAT-merkkisiä. Lisäksi huijausohjelmisto on vajaan 5 000 Volkswagen-hyötyajoneuvon moottorissa.

Asiasanat

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic