Uutiset

Pysäyttäviä suruviestejä liikenteestä

Muutaman tammikuisen illan ja yön aikana on tieliikenteessä menettänyt henkensä ainakin 10 ihmistä. Onnettomuudet ovat surullinen muistutus siitä, että maantieliikenne on hengenvaarallinen paikka, etenkin liukkaalla ja pimeällä.

Loimaalla sattui myöhään perjantai-iltana yksi Suomen kaikkien aikojen pahimmista liikenneonnettomuuksista valtatie 9:llä, kun Opel Omegan ja tilataksin yhteentörmäyksessä kuoli seitsemän ihmistä, kuusi vampulalaista nuorta ja urjalalaista taksia kuljettanut mies.

Törmäyksellä ei ole silminnäkijöitä, ja syyn arviointi on muutenkin poikkeuksellisen hankalaa. Kukaan uhreista ei ole kertomassa, mitä tapahtui.

Toistaiseksi on syytetty pääasiassa olosuhteita: huonoa keliä ja onpa päällystevaurioillakin epäilty olleen osansa, kun nuori kuljettaja menetti ajokkinsa hallinnan.

Onnettomuus on aina useiden osatekijöiden summa. Tutkijoiden vastuullinen tehtävä on punnita ne kaikki.

15-18-vuotiaita nuoria oli onnettomuushetkellä auton takapenkillä ilmeisesti neljäm, eikä kukaan heistä käyttänyt turvavöitä. Yli 15 vuotta vanha auto oli takavetoinen ja siksi liukkaalla kelillä vaikea hallittava varsinkin takapainoisena.

Turvavyön käyttö on sekä tarpeellista että pakollista, mutta silti edes sitä ei varmuudella tiedetä, olisiko turvavyö pelastanut vampulalaisnuoria rajussa kolarissa.

Onnettomuuksilta ei kokonaan vältytä, vaikka noudatettaisiin kaikkea varovaisuutta. Tienpitäjätkään eivät parhaalla tahdollaankaan ehdi kaikkialle.

Loimaalla onnettomuustien kunnossapidosta vastaava Tieliikelaitos on myöntänyt epäonnistuneensa tehtävässään, mutta varsinaisesta laiminlyönnistä ei ilmeisesti ole kysymys.

Tiehallinto ehti jo arvostella urakoitsijaansa Tieliikelaitosta, minkä perusteella ei kuitenkaan ole aihetta kovin pitkälle meneviin johtopäätöksiin. Väistelikö Tiehallinto vain omaa mahdollista vastuutaan?

Liikenteessä kuljettajan on ajettava kelistä riippumatta olosuhteiden mukaan siten, että ajoneuvo säilyy hallinnassa. Jos tiellä on sohjoa, pitää ensimmäiseksi hiljentää ja vasta sitten hakea vastuuseen tienpitäjää.

Viime vuoden keväällä Konginkankaan onnettomuudessa liukkaalla kelillä heittelehtinyt täysperävaunullinen rekka törmäsi tuhoisin seurauksin linja-autoon. Myös tuolloin olosuhteet olivat yllättävät ja liukkaudentorjujat myöhässä.

Kahden henkilöauton ja täysperävaunullisen rekan kolari viime torstai-iltana Rengossa on maanantain tietojen mukaan vaatinut toisen kuolonuhrin. Tässäkin onnettomuudessa raskas ajoneuvo kohtasi heikompansa. Rekan kuljettaja jarrutti hirven takia ja perävaunu lähti liukkaalla tiellä luisuun.

Olisivatko rekan perävaunun lukkiutumattomat jarrut estäneet onnettomuuden? Tämä ja muutkin kysymykset: mitä olisi pitänyt tehdä tai jättää tekemättä, jäävät tyhjiksi.

Tapahtunut painaa raskaana kaikkien osallisten mielessä.