Pyykinpesukoneet ovat yksi laiteryhmä, joka käyttää jo älysovelluksia. Kun pesuaine on loppumassa, jotkut koneet osaavat tilata automaattisesti lisää verkkokaupasta. Kuvassa messuvieras tutkii koneita Ifa-messuilla Berliinissä.
Uutiset Berliini

Kodinkoneiden kytkeminen nettiin puskee verkkokauppaa eteenpäin

Amazonin uskotaan tulevan lähiaikoina myös Suomeen. Päivittäistavaroiden verkkokauppa lähes kaksinkertaistui viime vuonna.

Verkkoon kytkettäviä kodinkoneita ja muita laitteita on käytännössä jo kaikilla suurilla laitevalmistajilla. Samalla jo vuosia käynnissä ollut kodin verkottuminen on ehtinyt opettaa valmistajille, että pelkkä laitteiden etäkäyttö ei monelle kuluttajalle riitä.

– Kaikkia wifiin yhdistettyjä laitteita voi käyttää etänä samalla kännykkäsovelluksella. Ruoanlaittoon kuuluu kuitenkin myös muuta kuin kodinkoneilla tehtävä osuus. Samalla sovelluksellamme voit siksi myös tilata ruokaa verkkokaupasta, joka on kumppanimme, kertoi Mielen tuotepäällikkö Tobias Landwehr Berliinin Ifa-messuilla.

Ruoan ja muiden tuotteiden verkkokauppa on lähtenyt monia muita maita hitaammin käyntiin Suomessa. Nyt osaltaan myös kodinkoneiden ja niihin yhdistettyjen palveluiden käyttö alkaa puskea verkkokauppaa eteenpäin meilläkin.

Parhaillaan menossa olevat Ifa-messut ovat Euroopan suurin kuluttajaelektroniikkatapahtuma.

 

Euroopan myyntijohtaja
Alberico Lissoni Sharpista esittelee nettiin kytkettyä pesukonetta. Kone annostelee itse pesuaineen säiliöstään ja tarkistaa, kuinka paljon sitä on vielä jäljellä.

– Kun pesuaine on loppumassa, pesukone tilaa lisää pesuainetta automaattisesti itse Amazonin verkkokaupasta, Lissoni esittelee.

Eri kodinkonevalmistajien kanssa yhteistyötä tekevän Amazonin uskotaan tulevan lähiaikoina myös Suomeen. Amazon mitä ilmeisemmin rakentaa Ruotsiin parhaillaan suurta palvelukeskusta. Sieltä se pystyy palvelemaan Ruotsin lisäksi Suomea ja Tanskaa.

Maailman suuret kodinkonevalmistajat tekevät yleensä yhteistyötä suurten maailmanlaajuisten verkkokauppojen kanssa, mikä osaltaan ajaa kotimaisia kauppaketjuja verkossa entistä ahtaammalle.

Toki perinteistäkin kaupankäyntiä helpotetaan kodinkoneiden yhdistämisellä verkkoon. Nettiin yhdistetyssä Siemensin jääkaapissa on kamerat sisällä. Kaupassa ollessa voi kännykän kuvasta tarkistaa, onko jääkaapissa ennestään mitään valmiina odottamassa.

 

Ifa-messuilla näkee myös paljon hyödyttömiä uutuuksia. Työpaikalla hyvin harvaa kiinnostaa katsoa kännykästä, millä nopeudella pesukone linkoaa kotona juuri sillä hetkellä pyykkejä. Uunia taas ei välttämättä ole hyvä laittaa etänä päälle, jos kotona ei ole ketään kuumalaitetta valvomassa.

Maailmalla älykkäät ratkaisut ovat toistaiseksi tulleet koteihin tähän asti ennen kaikkea turvallisuusratkaisujen sekä lämmityksen ja valaistuksen hallinnan kautta.

Äly hiipii koteihin myös ääniohjauksen avulla. Ifassa kaikki suuret kodinkonevalmistajat mainostivat kilvan mahdollisuutta käyttää joitain laitteita puheella, yleensä Amazonin Alexan tai Google Assistentin kautta.

Ääniohjaus on tulossa myös Suomeen, mutta se yleistyy täällä myöhemmin kuin suurilla kielialueilla. Laitteet opetetaan ymmärtämään suomea vasta sen jälkeen, kun tuotteet on saatu ensin tehtyä valmiiksi suurten kielialueiden markkinoille.

Verkko-ostokset 11 prosenttia

Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiskuluttajien verkko-ostosten arvo oli 11 prosenttia verrattuna koko suomalaiseen vähittäiskauppaan viime vuonna.

Päivittäistavaroiden verkkokauppa lähes kaksinkertaistui viime vuonna, mutta se on silti vielä alle puoli prosenttia verrattuna koko arvonlisäverolliseen päivittäistavarakauppaan.

Postnordin selvityksen mukaan noin puolet suomalaisaikuisista ostaa jotain verkosta keskimääräisen kuukauden aikana. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa vastaava osuus on noin kaksi kolmasosaa aikuisista.

Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan kodintekniikan kokonaismyynti nousi 6,0 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Kasvua pienissä kodinkoneissa oli 14,0 prosenttia ja isoissa 3,5.

Tuoreimpia artikkeleita