fbpx
Uutiset

Raaka kylmyys nielee hinausyrittäjän yöunet

Päivän kahdennenkymmenennen rikkoutuneen auton renkaat ovat juuri laskeutuneet maahan autokorjaamon lumisella pihalla, kun Sakari Miettisen puhelin soi jälleen.

Moottoritielle Linnatuulen liepeille on kangistunut suuri Chevrolet, ja Miettistä tarvitaan hinaamaan se pois.

-Keikkoja saattaa tulla jopa kymmeniä vuorokaudessa, välillä myös aamuyöllä, Miettinen sanoo.

Talven hyytävimpinä aikoina hinauspalveluyrittäjä nukkuu hyvin vähän.

-Viime viikolla lyhyimmät yöunet kestivät 30 minuuttia. Välillä tulee kahden tunnin unia, Miettinen kertoo.

Päivisin kangistuvat tavalliset henkilöautot. Öisin taksit ja lehdenjakajien pakettiautot tarvitsevat hinausapua. Osa Sakari Miettisen työkeikoista tulee Autoliiton Tiepalvelun kautta.

Autoliiton Turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala sanoo, että kaikkialla Suomessa on juuri nyt meneillään Tiepalvelun huippusesonki.

-Avustuspalvelua annetaan monikymmenkertainen määrä tavalliseen verrattuna, Luomala kertoo.

Hinauksia, autojen käynnistyksiä ja muuta apua on annettu nyt saman verran kuin viime vuonna. Jos pakkaset jatkuvat ensi viikollakin, työmäärä vain kasvaa.

-Tätä menoa menee näyttävästi yli viime vuodesta. Tosi kova talvi on ollut, Luomala sanoo.

Autoja hyytyy kotien lähelle

Hinausautoja on kysytty runsaasti kaikkialla Hämeenlinnan seudulla. Pertti Salminen Hinauspalvelu J. Palmista sanoo, että viime talvi oli erittäin työläs, ja kuluva talvi on ollut vielä vaativampi.

-Ihan hurjaa aikaa on ollut nyt pari viikkoa. Ruuhkat ovat kovat, kun pakkaset kiusaavat autoilijoita. Yölläkin saa lähteä, Salminen sanoo.

Vesa Mikkonen Etelä-Suomen hinauspalvelusta kertoo kylmyyden tuplanneen työmäärän. Aamupäivisin puhelin soi kymmeniä kertoja tunnissa.

-Ja kaikki on tietysti hitaampaa, kun omatkin autot ovat jähmeitä, hän sanoo.

Mikkosen mukaan hyytävien pakkaspäivien tyypillinen työtilanne on, että auto haetaan 10 kilometrin päästä autoilijan kotipihasta.

Pertti Salmisen mukaan tavallista on, että autoja jää työpaikoille.

-Kotona on usein lämpöpistoke, mutta kun sellaista ei ole työpaikalla, auto ei käynnistykään. Puhelimet alkavat soida neljän jälkeen, Salminen tietää.

Mikkonen arvelee, että tuleva hiihtolomaviikko tietää lisää työtä, ja toinen piikki lienee luvassa lomaviikon jälkeen.

-Silloin autot ovat seisseet viikon, eivätkä enää käynnisty.

Sähkölaitteet syövät akun

Ongelmat alkavat kasautua, kun kylmää on 15 astetta.

-Kaikki yli 20 asteen on jo autoilukatastrofi, Autoliiton Jonne Luomala sanoo.

Suurin osa autojen vioista liittyy akkuun ja elektroniikkaan. Kun sähkölaitteita käytetään paljon, akut eivät kestä. Ikkunoiden, lukkojen, abs-valojen ja ohjauslukkojen kanssa voi olla ongelmia.

-Lämmitinlaitteet kuluttavat akkua niin, että auto voi olla mukavan lämmin sisältä, mutta ei enää jaksa startata, Sakari Miettinen sanoo.

Kenties niin on käynyt myös moottoritielle sammuneelle Chevroletille, jonka Miettinen vetää vinssillä hinausautonsa lavalle ennen kuin lähtee auttamaan seuraavaa pulaan joutunutta kulkijaa. (HäSa)

Menot