Uutiset Helsinki

Raaseporin tasoristeysonnettomuuden kuljettajan syytteet kaatuivat –  ei tuomiota varusmiesten kuolemista

Kaksi vuotta sitten sattuneessa turmassa kuoli kolme varusmiestä ja viisi loukkaantui.
Turma sattui lokakuussa 2017 Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä. Kolme kuoli ja viisi loukkaantui, mukaan lukien kuljettaja itse. Kuvaaja: Lennart Holmberg
Turma sattui lokakuussa 2017 Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä. Kolme kuoli ja viisi loukkaantui, mukaan lukien kuljettaja itse. Kuvaaja: Lennart Holmberg

Raaseporin tuhoisassa tasoristeysturmassa kuorma-autoa kuljettanut varusmies välttyi tuomiolta ja rangaistukselta Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa. Onnettomuudessa armeijan kuorma-auto ja VR:n taajamajuna törmäsivät.

Kuljettajaa syytettiin kolmen varusmiestoverinsa kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta. Aiemmin syyttäjä vaati varusmiehelle tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta, mutta ilmoitti myöhemmin, ettei vaadikaan rangaistusta.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus päätti torstaisessa tuomiossaan, että sen lisäksi ettei miestä tuomita rangaistukseen tämä välttyy myös tuomiolta.

Turma sattui lokakuussa 2017 Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä. Kolme kuoli ja viisi loukkaantui, mukaan lukien kuljettaja itse. Tasoristeys oli yleisellä tiellä.

 

Lue myös: Puolustusvoimat pureutuu turvavöiden käytön ja valvonnan puutteisiin (7.6.2018)

 

Kuljettajan oli mahdotonta nähdä lähestyvää junaa ajoissa

Käräjäoikeuden mukaan tasoristeys oli sellainen, että miehen oli mahdoton huomata junaa ajoissa. Kuorma-auton ohjaamossa ollut toinen mies kertoi todistajana, että vaikka hänkin näki oikealle, hän ei nähnyt lähestyvää junaa. Myös tekninen tutkinta tuki sitä, ettei näkeminen ollut mahdollista. Siihen vaikuttivat muun muassa taajamajunan väri ja huono sää. On mahdollista, ettei ajajan paikalle myöskään kuulunut junan ääniä, koska auto oli niin hyvin eristetty.

Oikeuden mukaan onnettomuus olisi voitu välttää, jos joku olisi seisonut risteyksen vieressä ja antanut merkin kuljettajalle. Puolustusvoimissa tasoristeystä ei kuitenkaan pidetty sillä tavalla varallisena, että siitä olisi varoitettu. Varusmieskuljettajia ei ollut ohjeistettu, että jonkun pitää seisoa auton ulkopuolella varmistamassa, ettei junaa tule, käräjäoikeus huomauttaa. Tasoristeystä käytettiin säännöllisesti.

Oikeuden mukaan olisi ollut kohtuutonta odottaa kuljettajalta, että hän olisi tajunnut, miten vaarallinen tasoristeys on ja että hän olisi siksi pyytänyt toista ihmistä tähystämään.

Oikeus totesi, että kyse oli ennemminkin tapaturmasta kuin huolimattomuudesta. STT

 

Lue myös: Suomen tasoristeyksien turvallisuustaso saa Onnettomuustutkintakeskukselta moitteita – parannuksia on tulossa (7.6.2018)