Uutiset Helsinki

Rahaministeri Lintilä: Lentoveron sijaan Helsinki Vantaasta green hub – päästöt kuriin uusiutuvalla lentopolttoaineella

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) on käynyt Nesteen, Finnairin ja Finavian kanssa alustavia keskusteluja siitä, että Helsinki Vantaan lentokentästä kehitettäisiin green hub, lentoliikenteen vihreä solmukohta.
Valtiovarainministeri Mika Lintilä sanoo, että lentoveron sijaan kannattaisi lentää mahdollisimman puhtaasti. Kuva: Joel Maisalmi
Valtiovarainministeri Mika Lintilä sanoo, että lentoveron sijaan kannattaisi lentää mahdollisimman puhtaasti. Kuva: Joel Maisalmi

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) ei usko, että yksittäinen maa voisi edistää lentoveron käyttöönottoa. Lentoveron olisi oltava laajempi kansainvälinen ratkaisu.

Lentoveroa vaativa kansalaisaloite on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Aloitteen allekirjoittajat vaativat matkustajakohtaisen lentoveron säätämistä Suomeen. Lentoveroa perustellaan ympäristösyillä, koska lentomatkailusta aiheutuu ilmastonmuutosta nopeuttavia hiilidioksidipäästöjä.

– Olisi loistava mahdollisuus tehdä Helsinki Vantaasta green hub, koska Nesteellä on erittäin iso biotuotanto. Se olisi kansainvälisesti mielenkiintoinen, toiminnalla olisi paljon kansallisia hyötyjiä ja ilmastokin hyötyisi. Tätä kannattaa jumpata eteenpäin, Lintilä sanoi tiistaiaamuna järjestetyssä veroaiheisessa toimittajatapaamisessa.

Lintilän mukaan on täysin selvää, että jatkossakin tullaan lentämään, koska aina on väkeä, joka pystyy maksamaan lisämaksuja.

– Lentoverosta kärsisivät eniten heikoimmassa taloudellisesta asemassa olevat. Keskivertoliikematkustaja ei edes tietäisi, että lipun hinta on noussut. Lähtisin siitä, että lennetään mahdollisimman puhtaasti. Se olisi ympäristöteko.

Käytännössä green hub tarkoittaisi sitä, että kentällä olisi lentoyhtiöille tarjolla uusiutuvista raaka-aineista valmistettua lentopolttoainetta, joka olisi fossiilista lentopolttoainetta kalliimpaa. Polttoaineyhtiö Neste valmistaa Neste MY -nimellä uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka on tehty sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista.

Lintilä kertoo, että valtiota on Finnairin suurimpana asiakkaana toivottu uusiutuvalla lentopolttoaineella tankattujen lentojen käyttäjäksi. Lintilän mukaan nyt selvitellään, voisiko valtio kompensoida kalliimpaa polttoainetta. Ratkaisun pohjaksi on ainakin selvitettävä meneekö se läpi EU:n valtiontukijärjestelmissä.

Energiaverotuksen työryhmä aloittaa

Hallitusohjelmassa sovittiin energiaverotuksen uudistamisesta. Uudistamista varten on asetettu työryhmä, jota johtaa lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä. Työryhmän määräaika on 1.9.2020 eli ehdotukset valmistuvat ensi syksyn budjettiriiheen.

Hallitusohjelmassa linjattiin, että teollisuuden energiaveron palautusjärjestelmä poistetaan ja alennetaan toisen veroluokan eli alemman veroluokan sähkövero kohti EU:n sallimaa minimitasoa. Lisäksi siirretään sähköveron kakkosluokkaan kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput ja konesalit.

Lämmityspolttoaineiden verotusta kiristetään sata miljoonaa euroa ja turpeen verotusta muutetaan siten, että turpeen energiakäyttö vähintään puolittuu 2030.

Energiaverotuksessa kiivainta keskustelua on käyty keskustalle herkän turpeen verotuen poistosta. Pääministeri Antti Rinne (sd.) lupasi turpeen verotuen poistuvan Suomen Kuvalehden haastattelussa, mutta korjasi jälkikäteen, että hän ei ottanut kantaa aikatauluun.

Erityisesti metsäteollisuus on ollut huolissaan siitä, että jalostukseen kelpaavaa ainespuuta päätyy poltettavaksi, mikäli turpeen verotuki poistuu.

Liikenteen verotusta pohditaan pitkään

Myös liikenteen verotuksen uudistamista varten on perustettu työryhmä. Sen määräaika päättyy vasta maaliskuun alussa 2021.

Pitkä määräaika johtuu Lintilän mukaan siitä, että liikenteen verotuksen uudistaminen on iso kokonaisuus ja sidoksissa moniin muihin seikkoihin. Valtio saa liikenteen verotuksesta kaikkiaan noin kahdeksan miljardia euroa vuodessa ja summa kutistuu, jos esimerkiksi autoilu vähenee tai uusien liikennepolttoaineiden verotaso on nykyisiä alhaisempi

– Budjettiin on valtavasti paineita verotulojen pienentymisestä. Seuraavat vuodet ovat vaikeita, Lintilä summasi.