fbpx
Uutiset

Rajavartiolaitos valitsi eri telakan kuin viiveestä kertonut Puolustusvoimat – "Kyse oli kokonaisharkinnasta"

Suunnitteluresurssit olivat yksi kriteereistä Rajavartiolaitoksen valitessa alustensa rakentamispaikan. Puolustusministeriö kertoi tiistaina viiveestä omassa hankinnassaan.
Rajavartiolaitos rakennuttaa kaksi uutta monitoimialusta, Jo nyt käytössä oleva monitoimialus Turva kuvattuna Helsingissä helmikuussa 2020. Kuva: Joel Maisalmi

Viiveet Puolustusvoimien uusien korvettien suunnittelussa Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) telakalla eivät vaikuttaneet Rajavartiolaitoksen päätökseen rakennuttaa uudet monitoimialuksensa Meyer Turun telakalla. Näin kertoo hankepäällikkö Marko Aheristo Rajavartiolaitoksen esikunnasta.

Rajavartiolaitos tiedotti Turun telakan kanssa solmitusta 240 miljoonan euron aiesopimuksesta elokuussa.

– Kyse oli kokonaisharkinnasta, joka oli useiden tekijöiden summa. Suunnittelun resurssit olivat yksi arvioitava kohta. Turun telakalla on vahvemmat suunnitteluresurssit kuin Rauman telakalla. Olisi kuitenkin liian suoraviivaista sanoa, että pelkästään se olisi ratkaissut valinnan, Aheristo selvittää.

Rajavartiolaitoksella ei päätöstä tehdessään ollut tietoa suunnittelun viiveistä Puolustusvoimien hankkeessa Rauman telakalla.

– Varsinainen kilpailutus tehtiin jo keväällä, Aheristo muistuttaa.

Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen kirjoitti Laivue 2020 -hankkeen korvettien suunnittelussa ilmenneistä viiveistä blogissaan tiistaina. Purasen mukaan telakan olisi pitänyt varata uuden alusluokan suunnitteluun enemmän resursseja.

Neljä uutta Pohjanmaa-luokan korvettia korvaavat seitsemän poistuvaa alusta. Hankkeen kustannusarvio 1,3 miljardia euroa.

RMC kilpaili myös Rajavartiolaitoksen monitoimialusten rakentamisesta. Rajavartiolaitos korvaa kolme vartiolaivaansa kahdella uudella monitoimialuksella.

Nykyisin käytössä oleva monitoimialus Turva valmistui silloiselta STX Finlandin Rauman telakalta vuonna 2014. Nyt sopimuskumppaniksi valikoitui Meyer Turku.

– Kaikki on mennyt hyvin, eikä merkkejä ongelmista ole ollut, Aheristo toteaa.

Ohjelmajohtaja: Leveämmät suunnitteluhartiat tarpeen

Ohjelmajohtaja Puranen myönsi blogissaan, että korvettien suunnittelu on vaativaa, mutta korosti myös telakan vastuuta.

– Alkuperäisen aikataulun mukaan laivan rakentamisen piti käynnistyä vuoden 2022 kuluessa. Nyt telakalle on varmistunut, että suunnittelutyö tarvitsee lisäaikaa. Telakan tilaajalle ilmoittama arvio suunnitteluviiveestä on 6-12 kuukautta.

– Vaikka kaikki osapuolet ovat jatkossakin sitoutuneet hallitsemaan aikatauluriskejä ja viiveen seurannaisvaikutuksia, siirtynee viivettä myös valmistumis- ja käyttöönottoaikatauluun. Pyrkimyksenä on kuitenkin edelleen pysyä alkuperäisessä käyttöönottoaikataulussa siten, että uusi laivue on valmis vuonna 2028.

Puranen arvioi, ettei pelkkä koronapandemia selitä ongelmia suunnittelussa.

– Tilaajana olemme useasti ilmaisseet huolemme esille nousseesta viiveestä. Nykyaikaisen ja teknisesti edistyksellisen sotalaivan suunnittelu on kiistatta vaativa kokonaisuus, mutta tilaajan näkökulmasta viivettä olisi pitänyt ehkäistä leveämmillä suunnitteluhartioilla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Laivue 2020 -hankkeen korvetti havainnekuvassa. Neljä tällaista laivaa muodostavat valtaosan merivoimien iskukyvystä 2030-luvulla.

Laivue 2020 -hankkeen korvetti havainnekuvassa. Neljä tällaista laivaa muodostavat valtaosan merivoimien iskukyvystä 2030-luvulla.

Viive vielä hallittavissa

Viestinnän asiantuntija Toni Salminen RMC:ltä sanoo koronaepidemian olevan yksi tekijä suunnittelun viivästymisessä. Hän ei ota kantaa siihen, olisiko suunnitteluresurssit pitänyt mitoittaa poikkeustilanteessa isommiksi.

– Jatkamme keskustelua hyvässä yhteistyössä ja -hengessä Puolustusvoimien kanssa heidän esille nostamistaan asioista.

Puranen totesi viiveen olevan puolustuskyvyn näkökulmasta hallittavissa, jos sitä ei tule lisää. Salmisen mukaan näin aikaisessa vaiheessa on haastavaa arvioida, miten suunnittelun viiveet mahdollisesti vaikuttavat hankkeen loppupäässä.

RMC tiedotti vajaa kuukausi sitten valmistautuvansa alusten rakentamiseen käynnistämällä monitoimihallin rakennustyöt marraskuussa. Alukset rakennetaan sisätiloissa turvallisuussyistä.

– Hallin rakentaminen etenee aikataulussaan, Salminen kertoo.

Koronatilanne vaikutti osaltaan aikataulun venymiseen Rauman telakalla myös matkustaja-alus Aurora Botnian rakentamisessa. Vaasan ja Uumajan väliä liikennöivä Wasalinen alus piti luovuttaa keväällä, mutta luovutus siirtyi loppukesään.

Laivue 2020

Hanke käynnistyi vuonna 2015.

Seitsemän merivoimien alusta korvataan neljällä korvetilla.

Poistuvat alukset ovat miinalaivoja ja ohjusveneitä.

Korvettien määrä olla käytössä 2028 mennessä.

Myös Rajavartiolaitos uusii kalustoaan.

Se korvaa kolme vartiolaivaansa kahdella nykyaikaisella monitoimialuksella.

Ne rakennetaan Meyer Turun telakalla.

Menot

Uusimmat