Uutiset

Ratojen kunnossapitäjää aletaan sakottaa myöhästymisistä

Ratojen uusitut kunnossapitosopimukset pitävät sisällään aiempaa tarkemmat määräykset junien pysymisestä aikataulussa.

Uudenmaan alueen 112 miljoonan euron arvoiseen sopimukseen on ensimmäistä kertaa leivottu mukaan erityinen kannustinjärjestelmä, joka perustuu junien myöhästymisminuutteihin.

Jos juna siis myöhästyy esimerkiksi radan turvalaitevian takia, niin se tuntuu heti myös radan kunnosta vastaavan yrityksen kukkarossa?

– Kyllä, sillä on suora taloudellinen vaikutus, Liikenneviraston aluepäällikkö Eero Liehu vahvistaa.

Syyllinen etsitään aina

Käytännössä aikataulussa pysymistä seurataan rautateiden liikenteenohjausjärjestelmästä. Jos paikallisjuna kulkee yli kolme minuuttia myöhässä, matkustajajuna viisi minuuttia aikataulusta perässä tai tavarajuna vartin verran suunnitellusta jäljessä, alkaa syyllisen etsiminen.

– Meillä on käytössä joitakin kymmeniä syykoodeja, joilla järjestelmään kirjataan jokaisen myöhästymisen syy ja aiheuttaja. Saamme paljon arvokasta tietoa siitä, mistä myöhästymiset johtuvat, Eero Liehu kertoo.

Uusi kannustinjärjestelmä lisää viranomaisten työmäärää seurannan tarkentuessa.

Tavallisen junamatkustajan kannalta se kuitenkin todennäköisesti tarkoittaa entistä paremmin aikataulussa kulkevia junia.

VR Track sai radat hoitoonsa

Uudenmaan ratojen ja niihin liittyvien turvalaitteiden kunnosta vastaa seuraavien viiden vuoden ajan VR Track Oy. Ensi huhtikuussa alkavan sopimuskauden arvo on noin 111,7 miljoonaa euroa.

Sopimusalue kattaa Suomen vilkkaimmat rataosat Helsingin asemalta aina Riihimäelle asti sekä Turun suuntaan Kirkkonummelle asti. Alueella tapahtuneet viat ja myöhästymiset heijastuvat usein koko maan junaliikenteeseen.

Alkamassa oleva talvi on Eero Liehun mukaan yksi Suomen junaliikenteen koetinkivistä.

Parin talven takaisesta junafiaskosta on Liehun mukaan otettu opiksi ja jokainen toimija VR:stä Liikennevirastoon asti on parantanut toimintaansa.

– Viime talvena asiat olivat jo paljon paremmalla tolalla kuin parina aiempana talvena ja junat pysyivät paremmin aikataulussa. (HäSa)