Uutiset

Rattijuopot pieni ja vakava ongelma

Mikä mahtaa olla sitten liikenteen suurin ongelma? Vesiselvä ihminen auton ratissa, vaikka kiivas keskustelu tieliikenteen promillerajasta todistaa muuta.
Ratista kärynnyt sopii syylliseksi paljon paremmin kuin selvä loistoauton ratissa kraka kaulassa ja mittapuku päällä.
Ihminen on raadollinen olento: enemmistö kaipaa vähemmistöä, jota voi potkia päähän. Ihminen ikään kuin jalostuu paremmaksi, kun hän pääsee heikompansa kimppuun.

Kataisen hallituksen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kosiskelee kansaa vaatimalla promillerajaa 0,2:een.
Hän saattoi vetäistä oikeasta narusta, sillä kansa tuomitsee jyrkästi rattijuoppouden. Tätä todistavat kaikki tutkimukset.
Kyllönen puhuu kuin juovuksissa ajavat tekisivät liikenteestä helvetin, mitä käsitystä tilastot eivät kuitenkaan tue.
Liikenteessä kuoli viime vuonna parisataa ihmistä, viina oli kuolemankolareissa mukana noin 60:ssä. Se on paljon, mutta valtava enemmistö kolareista ajettiin selvin päin.
Miksi tämä tosiasia sivuutetaan vähätellen kuin luonnon laki?
Luku 60 ei kerro kaikkea. Kuolleista yli puolet oli rattijuoppoja tai henkilöitä, jotka lähtivät humalaiseen kyytiin.
Selvät kuljettajat ovat kiistatta liikenteen suurin riski. Tätä ei voi lukea kuitenkaan niin, että riski vähenisi, jos humalassa ajaminen yleistyisi…

Juopot – ja varsinkin rankassa humalassa olevat – pitää saada pois liikenteestä. Puheita pidetään aivan kuin sellainen keino olisi keksittävissä.
Ei ole, eikä sitä koskaan keksitä. Tätä ei voi lukea niin, että pyyhe pitäisi heittää kehään…
Merkillisin keino on juopon auton takavarikointi valtiolle. Idea on kestämätön, koska se koskee vain rattijuoppoja.
Loistoauton omistaja saa kärähtää ylinopeuksista ja syyllistyä lopulta törkeään kuolemantuottamukseen ilman, että tuomarit edes harkitsevat auton takavarikkoa.
Yllätys, yllätys! Lain mukaan tämä olisi vieläpä mahdollista.
Selvän kuljettajan auton viemistä eivät tue varmasti kansan syvät rivitkään. Mistä vastustus kumpuaa?
Auto on pyhä asia – paitsi rattijuopolle.

Rattijuoppojen hoitoonohjausta hoetaan kuin uskonkappaletta, aivan kuin liikenne tätä kautta voisi merkittävästi raitistua.
Törkeiden rattijuoppouksien syy on alkoholismi, josta toipuminen on äärimmäisen vaikeaa ja hoito kallista. Kuinka suurilla summilla vähemmistöä kannattaa hoitaa laihoin tuloksin?
Sen sijaan tilaa on kysyä, millaista hoitoa kaipaa liikenteen selvä enemmistö.
Tästä voisi vaikka aloittaa: oikeuslaitos vie monta kertaa sakotetulta auton ja kyytipojaksi mätkäistään vuoden ajokielto.
Tällainen hoitoonohjaus olisi paitsi erittäin halpaa myös tehokasta. Jo auton menetys parantaisi paatuneenkin kuljettajan asennevamman – se ei veisi edes vuotta.