Uutiset

Rautateiden 150-vuotisjuhlat alkavat Hämeenlinnasta

Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlat käynnistyvät Hämeenlinnan Verkatehtaalla tammikuun lopussa järjestettävällä Rata 2012 -seminaarilla

Rautatie tuli Suomeen verrattain myöhään, sillä monissa Euroopan maissa veturijunat kulkivat jo 1830-luvulla. Suomessakin tosin oli jo 1820-luvulta lähtein yksinkertaisia kiskoteitä, joilla eläimet ja jopa ihmiset vetivät pieniä tavaravaunuja.

Suomen rautateillä junilla alettiin kuljettaa tavaroita ja ihmisiä vasta vuonna 1862 Helsingin ja Hämeenlinnan välillä. Myöhäisyydestä oli se hyöty, että kehittynyttä tekniikkaa voitiin käyttää alusta alkaen.

Ensimmäiset 50 vuotta rakennettiin suuria pääratoja. Siitä seuraavina 30 vuotena rakennettiin kattava rataverkko. Näin rautatiet muodostuivat vajaassa sadassa vuodessa silloisen liikennejärjestelmämme rungoksi.

Sen jälkeen on rakennettu teollisuusratoja, oikoratoja ja kaupunkiratoja. Myös yksityisomistuksessa olevat raiteet ovat merkittävä osa maamme rataverkkoa, sillä suurin osa tavaraliikenteestä käyttää niitä.

Monet nykyiset kaupunkimme ovat syntyneet rautateiden vaikutuksesta. Risteysasema saatettiin tehdä pieneenkin kylään, ja se mullisti paikkakunnan kehityksen. Näin kävi esimerkiksi Hyvinkäälle, Riihimäelle, Kouvolalle, Pieksämäelle ja Seinäjoelle. Rautatiet ovat olleet edellytys myös suurimpien satamien kehitykselle.

Verkatehtaan Rata 2012 -seminaari järjestetään 24.-25. tammikuuta.

Liikennevirasto on mukana myös Suomen Rautatiemuseon alueelle Hyvinkäälle rakennettavassa rautatieinfranäyttelyssä. Näyttely avataan yleisölle kesän 2012 alussa. (HäSa)