Uutiset

Rautateillä turvallisuus käy aikataulujen edelle

Olen seurannut lehdistä, kuinka VR painii luonnonvoimia vastaan. Mistä johtuu, että junat eivät kulje tai ne kulkevat myöhässä aikataulustaan? Miksi laivat seisovat ahtojäissä? Miksi lentokoneet eivät ole ilmassa? Miksi sähköt ovat poikki tai netti ei pelaa. Jos jollakin on ongelmiin järkevä ratkaisu, niin kertokaa se.

Ymmärrän hyvin, että kiukku on johonkin purettava, mutta ei se kenenkään erottamisella parane.

En ole koskaan kuullut junan juuttuneen kiskoille lumen vuoksi. Joku ehdotti lumiauroja veturin keulalle. No voihan sellainen koristeena siinä olla.

Olisiko se ongelma sitten vaihteissa? Mikä se on? Vaihde on raiteiden liityntäkohta, jossa liikenne voidaan ohjata raiteelta toiselle. Vaihteiden erilaisilla matemaattisilla ratkaisuilla voidaan aikaansaada erilaisia yhteyksiä ja nopeuksia raiteiden väille. Ilman vaihteita ei voida harjoittaa tarkoituksenmukaista rautatieliikennettä.

Pakkanen, tuuli ja lumisade on yhdistelmä, johon nykyinen vaihteen sulatusjärjestelmä on voimaton. Lumi pitää puhdistaa vaihteesta miesvoimin harjoilla, koska koneellisesti se ei onnistu.

Näin siksi, että vaihteen kielisovituksessa kiinni olevan kielen ja tukikiskon välinen toleranssi sallii 2-4 millimetrin välyksen. Jos välys on suurempi, vaihde ei käänny. Valvontamekanismi ilmoittaa kauko-ohjaajan valvontapöydällä vilkkuvalla valolla, että vaihde ei ole valvonnassa eikä junalle voida turvata kulkutietä. Näin ollen juna seisoo punaisen opasimen takana.

Junissa on myös automaattinen kulunvalvontajärjestelmä, joka yhdessä veturinkuljettajan ja kauko-ohjaajan työllä takaavat turvallisen junamatkan.

Kysymys on siis ensijaisesti turvallisuudesta.

Rautatievirasto seuraa eurooppalaista standardisointia direktiivejä ja muuttaa määräykset ja ohjeet niiden. VR on sitoutunut niitä noudattamaan.

Tämä ei ole VR:n kannanotto, vaan yksityishenkilön, jolla haluan lievittää matkustajien tuskaa.

Vellu

Kalvola