Uutiset

Rekkaliikenne sujuu yhteispelillä

Liian usein on tie poikki, kun rekkaa nostetaan ojasta.

Ennenkin ajettiin toistasataatuhatta kilometriä vuodessa. Tiet, autot ja kuormat olivat nykyaikaan verrattuna sellaisia, ettei luulisi enää syntyvän minkäänlaisia vahinkoja.

Rekan näki harvoin ojassa, syynä ojaanajoon oli silloinkin tien reunan pettäminen. Työpäivät olivat usein 20 tunnin mittaisia. Aikataulun sai kuljettaja itse suunnitella. Esimerkiksi Ivalon reissussa kului 40 tuntia ja Oslossa viikko. Tielle jääneitä autettiin mahdollisuuksien mukaan.

Yhteispelillä ohitukset ja muut hoidettiin ja työ oli mielekästä.

Nyt on kiire tuotu maantielle. Rekat ajavat yli 85 km/t ja liian lähellä, jolloin hiljentämisestä ja sivuun ajamisesta syntyy vaaratilanne.

Mielestäni nopeuden säädin, auton hyvä ajettavuus ja hyvä tie lamauttaa kuljettajan huomiokyvyn.

Usein näkee, että öljykuormalla ohitetaan rekkajonoa. Kivikuorma-ja puutavararekat ohittavat alamäessä 80 km/t ajavan henkilöautojonon.

Toiset kuljettajat ovat pimeällä niin häikäisylle alttiita etteivät näe tien reunaa, vaikka päivällä näkee hyvin. Pimeällä on törmäysvaara suurempi.

Perävaunun huojuntaan auttaisi, jos hiekoitin laitetaan vasemmalle puolelle vetopyörän

eteen, siitä olisi hyötyä muillekin.

Liikenteessä on paljon kuljettajia, jotka huomioivat hienolla ajotavalla muut kulkijat. Valojen vilkuttajat ja mielenosoittajat ovat vähentyneet.

Kun ei masenneta muita tiellä kulkijoita, liikenne on joustavampaa ja turvallisempaa.

Rauhallista joululiikennettä

V Aaltonen

40 vuotta korkeasta autosta liikennettä seurannut

Hämeenlinna

Päivän lehti

3.12.2020

Fingerpori

comic