Uutiset

Retkimelonta antaa uuden kuvakulman kotiseutuun

Janakkalan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Merja Taponen lähtee lauantaina elämänsä toiselle melontaretkelle. Hän osallistuu Hiisi vieköön -melontaan, ja aikomuksena on kulkea avokanootilla Janakkalan Vähikkälästä Toivanjokea pitkin Tervakoskelle.

– Tämä antaa aivan uuden kuvakulman kotiseutuun. Toivanjoki on tuttu, mutta lähinnä silloilta ja laitureilta katsottuna.

Parinaan Taposella on toinen janakkalalainen kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksessakin istuva Esa Silvennoinen. Hän osallistui Hiisi vieköön -tapahtumaan ensi kerran kolme vuotta sitten.

Valtuustohaaste ei vetänyt

Muita valtuutettuja ei tapahtumaan ole ilmoittautunut, vaikka järjestäjät haastoivat mukaan Janakkalan lisäksi myös Lopen, Hausjärven ja Hämeenlinnan valtuutetut.

Muuten ilmoittautuneita on kuitenkin kertynyt mukavasti, yli 70. Viime kesänä mukana oli viitisenkymmentä melojaa.

– Useimmat tulevat Janakkalan ja Hämeenlinnan seudun ulkopuolelta, tapahtuman puuhamies Heikki Horila kertoo.

Horilan mielestä Hiisi vieköön -tapahtuma on oivallinen mahdollisuus tutustua retkimelontaan. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita.

Tarjolla on monenmittaisia reittejä. Kokemattomille sopii parhaiten se kahdeksan kilometrin pituinen Toivanjoen-reitti, jolle Taponen ja Silvennoinenkin ovat lähdössä.

– Melontaretkellä vauhti määräytyy hitaimman melojan mukaan, ja turvameloja tulee ryhmän viimeisenä, Horila kertoo.

Turvamelojia on kussakin ryhmässä useita. Kaikkien osanottajien pitää olla uimataitoisia. Lisäksi kaikilla on yllään pelastusliivit.

Vääriä mielikuvia

Horilan mielestä koskimelonta vääristää ihmisten mielikuvia melonnasta.

– Sehän on kuin pitäisi sunnuntaihiihtoa ja kumparelaskua samana asiana. Retkimelontaa voi hyvin verrata sunnuntaihiihtoon. Suurin osa joistamme on sellaisia, ettei niissä ole koskia.

Heikki Horila on harrastanut melontaa kaksikymmentä vuotta. Koko aikana hän on kaatunut kanootillaan kaksi kertaa.

– Nekin kerrat johtuivat ihan vain omasta tyhmyydestäni, hän tunnustaa.

Horilalla on sekä avokanootti (eli intiaanikanootti) että kannellinen kajakki. Avokanootti ei kaadu kovin helposti.

– Kerran pelastusnäytöksessä miehet joutuivat tekemään kauan töitä, ennen kuin saivat inkkarikanoottini kaatumaan.

Hiisi vieköön -tapahtumassa – ja Suomessa muutenkin – kajakit ovat yleisempiä kuin avokanootit. Horilan mielestä avokanootti on helpompi, mutta raskaampi meloa kuin kajakki, joka puolestaan on kevyt ja nopea.

– Kajakilla voi meloa yksinkin, mutta avokanootilla se on vaikeampaa.

Näkymät edessä

Soutu on suomalaisille tutumpaa kuin melonta, mutta Horilan mielestä melonta on mukavampaa.

– Parasta on se, että meloessa näkee eteenpäin.

Esa Silvennoisen mielestä melonta sopii erityisen hyvin pariskuntien yhteiseksi harrastukseksi. Hän on samaa mieltä Horilan kanssa siitä, että joella liikkuminen on kiintoisampaa kuin järvellä.

Meloa voi sellaisissakin paikoissa, joihin veneellä ei pääse.

– Riittää, kun uoma on puolitoista metriä leveä ja vettä on kymmenen senttiä, Horila sanoo.

Melontaan pääsee tutustumaan ilman omaa kanoottiakin, siitä pitävät kanoottivuokraamot huolen. Hiisi vieköön -tapahtuma tekee yhteistyötä kahden vuokraamon kanssa.

– Ei välttämättä ole järkeäkään ostaa oma kanoottia, jos meloo vain silloin tällöin, Esa Silvennoinen tuumii.

Janakkalassa riittää jokia

Hiisi vieköön -tapahtuma järjestetään Janakkalassa viidennen kerran tänä viikonloppuna.

Horila muistuttaa, että Janakkala on erityisen sopiva kunta melonnalle.

– Tämä saattaa olla jopa Etelä-Suomen jokisin kunta.

Ohjelmassa on yömelonta tänä iltana Hausjärveltä Leppäkoskelle. Lauantaina reittivaihtoehtona on Toivanjoen lisäksi Puujoen reitti Janakkalan Jokimaalta Turenkiin (24 km). Toivanjoen reitistä on kahdeksan kilometrin lisäksi pidempi, 20 kilometrin vaihtoehto, jossa matkaa jatketaan Tervakoskelta Turenkiin.

Sunnuntaina melotaan Hiidenjokea pitkin Turengista Hämeenlinnaan (18 km).

Melomisten lisäksi ohjelmassa on kahdet tanssit. Perjantaina tanssahdellaan Simolan tilalla Jokimaalla ja lauantaina Turengin Suvirannassa.