Uutiset

Riihimäen-radan remontti tuplaisi liikenteen

Pääkaupungin ja Riihimäen välinen raideliikenne kaksinkertaistuu, mikäli suunnitelmat Pasila-Riihimäki-rataosuuden laajasta kunnostamisesta toteutuvat.

Tekeillä olevan yleissuunnitelman mukaan Hyvinkään ja Riihimäen välistä rataosuutta, sekä Riihimäen henkilöliikenteen ratapihaa remontoidaan muutaman vuoden kuluttua.

Suunnitelman mukaan Hyvinkään ja Riihimäen välille rakennetaan uusi rahtiliikenneraide, mikä nostaisi rataosuuden kapasiteettia ja parantaisi raideliikenteen luotettavuutta.

-Tällä hetkellä rataosuuden häiriöherkkyys on huono. Jos joku juna hyytyy, myös muut jäävät jälkeen. Kun hidas tavaraliikenne erotetaan henkilöliikenteestä, pystytään rataosuuden kapasiteettia lisäämään, liikenneviraston ylitarkastaja ja projektipäällikkö Jouni Juuti kertoi hanketta esitelleessä yleisötilaisuudessa torstaina.


Remontti rautatieasemalle

Hankkeen myötä Riihimäen rautatieasema nostettaisiin nykyvaatimusten tasolle.

Osaa asemalaitureista jatkettaisiin ja kaikki laiturit korotettaisiin. Asemalle rakennettaisiin myös uusi hissi.

-Laitureiden korotus tekisi ratapihasta esteettömän, jolloin esimerkiksi pyörätuolia käyttävät pääsisivät kulkemaan helposti matalalattiajuniin, projektipäällikkö Pekka Saarinen konsulttitoimisto Finnmap Infra oy:sta kertoo.

Suunnitelmissa nyt Riihimäen kohdalla muutaman kilometrin osuuden 60 kilometriä tunnissa kulkevien pendolinojen ja muun nopean liikenteen läpiajovauhti voitaisiin kasvattaa 130 kilometriin tunnissa.

Remontin arvioidaan kestävän noin vuoden ajan.

Yleissuunnitelman mukaan hankkeen vaikutukset luonnolle, pohjavedelle, sekä radan lähistön asukkaille jäisivät pieniksi.

Uuden tavararaiteen vuoksi Hausjärven Monnin kylän kohdalle rakennettaisiin rautatieristeyssilta, minkä vuoksi lunastettaisiin yksi asumaton rakennus sekä peltomaata noin 10 hehtaarin verran.


Valmis aikaisintaan 2016

Hankkeen toteutus ja aikataulu riippuu ensi keväänä valmistuvasta hallituksen liikennepoliittisesta selonteosta. Myös tekeillä oleva yleissuunnitelma valmistuu keväällä. Hankkeen kustannusarvio on 190 miljoonaa euroa. Lisäksi myöhemmin toteutettaisiin hankkeen toinen vaihe, kustannuksiltaan arviolta 160 miljoonaa euroa.

Hankkeen aiemman suunnitteluvaiheen yhteydessä on arvioitu, että uudistukset olisivat valmiita aikaisintaan vuonna 2016. Liikennevirasto pitää hanketta erittäin tärkeänä.

-Toteutuminen on pitkälti kiinni yleisestä taloustilanteesta, Jouni Juuti sanoo.

Rataosa Helsingistä Riihimäelle on junamäärältään Suomen vilkkain. (HäSa)