Uutiset

Robottiautoja on helpompi tuoda joukkoliikenteeseen Suomessa kuin muualla – "Olosuhteita ja ympäristöä voi hallita paremmin"

Sensible 4 on kehittänyt muun muassa autonomisen Gacha-pikkubussin. Gacha on ajanut huhtikuusta lähtien pilottimuotoista liikennettä Pasilassa. Kuva: Roni Rekomaa
Lehtikuva/Roni Rekomaa

Itseohjautuvien ajoneuvojen kehittämistyön haasteina ovat autoilun monimutkaisuus ja monenlaiset tienkäyttäjät. Suomella on kuitenkin myös etulyöntiasema joukkoliikenteen automatisoinnissa. – On olemassa rajaton määrä mahdollisuuksia, joilla auto voi toimia. Lisäksi pitää varautua siihen, että muut tienkäyttäjät voivat toimia arvaamattomasti. Pohjoisen oloissa ongelmana on myös hankala sää, arvioi itseajavia autoja kehittävän ohjelmistoyhtiö Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela. Etuna…

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Hämeen Sanomien jutut.