Uuden auton hankintaan kannustavaa romutuspalkkiota on kokeiltu Suomessa kahdesti, vuosina 2015 ja 2018.
Uutiset

Romutuspalkkio meni budjettiesityksessä romukoppaan – autokaupan porkkanarahaa voi hakea vielä elokuun loppuun asti

Liikenne- ja viestintäministeriön johtaja pitää mahdollisena, että romutuspalkkio otettaisiin tulevaisuudessa uudelleen käyttöön. Perjantai 31. elokuuta on viimeinen päivä, jolloin palkkiota voi hakea.

Vanhojen henkilöautojen romutuksesta maksettava palkkio ei ole valtion talousarvioesityksen perusteella saamassa jatkoa vuonna 2019.

Hallituksen keskiviikkona julkaisemassa budjettiesityksessä palkkiolle ei ole varattu lainkaan rahaa. Tälle vuodelle romutuspalkkiota varten varattiin valtion kassasta 8 miljoonaa euroa.

Johtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM) kertoo Lännen Medialle, että koko romutuspalkkio on alun perin tarkoitettu kampanjaluontoiseksi. Sitä koskeva laki oli määräaikainen.

– Tarkoitus on ollut saada pieni piristysruiske myyntiin ja samalla autokantaa uusittua, Lindström sanoo.

Valtio on maksanut yksityisasiakkaille 1 000–2 000 euroa romutuspalkkiota romutukseen viedyistä vanhoista autoista, jos niiden tilalle hankitaan uusi vähäpäästöinen henkilöauto.

Valtion osuuden päälle autoala on maksanut vielä 500 euron lisäpalkkion kuluttajalle. Tuen suuruuteen on vaikuttanut se, käykö uusi hankittava auto bensiinillä ja dieselillä vai vaihtoehtoisella käyttövoimalla.

Enimmillään 2 500 euroa on siis voinut saada, jos vanhan, romutetun auton tilalle on ostanut vaikka hybridin tai sähköauton.

Viimeinen päivä on perjantai 31. elokuuta

Romutuspalkkiota voi hakea vielä elokuun viimeiseen eli 31. päivään mennessä.

Trafin kehityspäällikkö Tuovi Valtonen kertoo, että elokuun 29. päivään mennessä palkkiota on haettu kaikkiaan 6 636 kertaa. Vertailun vuoksi viime vuonna uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa runsaat 118 000.

Rahallisesti valtion varoja palkkioon on mennyt toistaiseksi runsaat 7 miljoonaa euroa. Valtonen lisää, että tänään torstaina ja perjantaina autokauppa voi vielä käydä, ja luku voi yhä kasvaa.

Noin 75 prosenttia uusista, hankittavista autoista ovat olleet käyttövoimaltaan vähäpäästöisiä bensiiniautoja. Noin viidennes uusista autoista on Valtosen mukaan muita kuin bensiini- tai diesel-käyttöisiä, eli esimerkiksi hybridejä.

LVM:n Lindström arvioi, että romutuspalkkio on ollut suosittu ja siihen varattu raha arvioitiin oikean suuruiseksi.

– Kaikki, jotka ovat halunneet käyttää tätä etua ja romuttaa vanhan auton, ovat voineet sen tehdä, sanoo Lindström.

Hänen mukaansa romutuspalkkio voidaan kuitenkin ottaa uudelleen käyttöön tulevaisuudessa, jos niin päätetään.

Romutuspalkkio otettiin käyttöön tänä vuonna toista kertaa. Ensimmäisen kerran palkkiota kokeiltiin vuonna 2015.

Romutuspalkkio

Uuden henkilöauton ostaja on vuoden alusta voinut saada 1 500–2 500 euroa uuden vähäpäästöisen auton hankintaan, jos on vienyt vanhan auton romutukseen.

Vanhan auton on pitänyt olla vuosimallia 2007 tai vanhempi, ja sen on pitänyt olla tieliikennekäytössä romutushetkellä sekä vuonna 2017. Auto on pitänyt omistaa vuoden ennen romutuspalkkion hakua.

Uuden auton hiilidioksidipäästöjen on pitänyt olla enintään 110 grammaa kilometriä kohden.

Valtio on maksanut summasta 1 000–2 000 euroa, minkä päälle autoala on maksanut 500 euron lisäpalkkion.

Suurimman palkkion on saanut, jos hankittava auto on esimerkiksi hybridi.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930