Uutiset

S-ryhmä avasi ostohistorian asiakkaille – Asiantuntija näkee seurannassa myös riskejä

S-ryhmä tiedotti tiistaina avanneensa palvelun, jonka avulla asiakas voi seurata omaa ostohistoriaansa. Kesko ei ole toistaiseksi avannut samalla tavoin ostodataa asiakkaidensa käyttöön.
S-ryhmä tiedotti tiistaina avanneensa palvelun, jonka avulla asiakas voi seurata omaa ostohistoriaansa. Kuvituskuva

Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen pitää hyvänä S-ryhmän ratkaisua avata ostodata asiakkaiden tarkasteltavaksi verkossa.

S-ryhmä tiedotti tiistaina avanneensa palvelun, jonka avulla asiakas voi seurata omaa ostohistoriaansa. Palvelusta näkee tuotetietojen lisäksi esimerkiksi sen, mihin myymälöihin ostokset keskittyvät ja mihin kellonaikaan asiakas käy kaupassa.

– Tietosuojan kannalta olisi parasta, että tuollaisia tietoja ei kerättäisi, mutta koska kauppiaat niitä keräävät, niin silloin päätös antaa tieto asiakkaiden itsensä hyödynnettäväksi on ihan hyvä ja kannatettava, Järvinen sanoo.

Kesko ei ole toistaiseksi avannut ostodataa S-ryhmän tapaan asiakkaidensa käyttöön. Järvinen uskoo, että GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus on vaikuttanut S-ryhmän päätöksen avata ostohistoria asiakkailleen.

– Kun me olemme huolissamme EU-tasolla Googlen ja Facebookin tiedonkeräyksestä, niin kyllä ostohistoriamme kertoo meistä vielä paljon enemmän.

– Kaupat keräävät meistä kaiken mahdollisen tiedon. Niistä muodostuu todella tarkka kuva ihmisten arjesta, elämästä ja salaisuuksista, Järvinen sanoo.

Järvinen muistuttaa, että aikanaan kauppojen asiakkaista kerättiin vain ostosten loppusummia. Sitten tietojen kerääminen laajeni tuoteryhmä- ja lopulta tuotetasolle. Esimerkiksi S-ryhmän tietoja ei luovuteta tällä hetkellä vaikkapa vakuutusyhtiöiden käyttöön. Tulevaisuudessa tilanne saattaa Järvisen arvion mukaan kuitenkin muuttua.

– Se on riskinä, vaikka toiminta on tällä hetkellä avointa ja luvataan, että näitä tietoja ei yhdistellä eri toimialojen välillä. Jonakin päivänä voidaan hyvinkin olla tilanteessa, että tietoja myydään muille yrittäjille ja yhdistellään vapaasti.

Ostotiedot saattaisivat kiinnostaa esimerkiksi terveydenhoitoalaa.

– Terveydenhoitobisnes näyttää laajenevan kovaa vauhtia. Kyllä siinä on muutaman vuoden päästä intressi yhdistää esimerkiksi juuri osto- ja terveystietoja sekä hyötyä niistä, vaikka tänä päivänä sanotaan, että näin ei tule tapahtumaan, Järvinen sanoo. LM-HäSa

Päivän lehti

14.7.2020