Uutiset

S-ryhmä nuotittaa Tiiriön laajenemista

S-ryhmään kuuluva Osuuskauppa Hämeenmaa lujittaa otettaan Hämeenlinnassa. Osuuskauppa osti muutama päivä sitten Nelipyörä Oy:n, vanhan hämeenlinnalaisen perheyhtiön ja sai kerralla tukevan osuuden maakunnan autokaupasta.

Hämeenmaa avaa alkukesästä uuden liikennepalveluaseman moottoritien liittymän tuntumassa Paroisilla ja uuden Prisman suunnitelmat ovat hiljalleen hahmottumassa. Tiiriön uudisrakennus liki kaksinkertaistaa myyntilat nykyiseen tavarataloon verrattuna. Uuden suuryksikön valmistuttua osuuskauppa ei luovu nykyisestä liikekiinteistöstä, vaan perustaa sinne erikoistavarakaupan.

Viime vuosituhannen loppulla SOK ja monet sen maakunnalliset jäsenosuuskaupat olivat todella suurissa vaikeuksissa. Etelä-Hämeen Osuuskauppa ajautui pakkofuusioon Päijät-Hämeen Osuuskaupan kanssa. Jos osuuskaupat eivät olisi yhdistyneet, EHO olisi ilmeisesti päätynyt hyvin nopeasti konkurssiin. Sen liiketoiminta koostui tuolloin enää paristakymmenestä ravintolasta, yhdestä hotellista, huoltoasemasta ja autoliikkeestä. Elintarvikemyymälöitä kantahämäläisellä osuuskaupalla oli ainoastaan kaksi.

Jo muutamassa vuodessa alueosuuskaupoiksi organisoitunut S-ryhmä uudistui perusteellisesti ja aloitti kiivaan taistelun markkinaosuuksista. Viime vuonna se ohitti Keskon ja kasvattaa etumatkaansa edelleen taannoisen Spar-kaupan myötä.

Tiiriö ei ole yksin S-ryhmän kauppa-aluetta, vaan siellä käydään joka päivä ankara kilpa asiakkaista niin päivittäis- kuin erikoistavarakaupassa. Myös Kesko on vahvistanut ja vahvistaa edelleen palveluvarustustaan Tiiriössä. Saksalainen Lidl ja monet erikoisliikkeet ja halpamyymälät pitävät huolen siitä, kilpailu on vireätä.

Uuden Prisman rakentamista ohjaava kaava on tulossa lähiaikoina poliittiseen päätöksentekoon Hämeenlinnassa. Tiiriö on noussut koko maakunnan johtavaksi ostosalueeksi, jonka vetovoima ruokkii jo itse itseään.

Eräiden virkamiesten ja heidän aivoituksilleen lämmenneiden kunnallispolitiikkojen on tarpeetonta kikkailla rajoittamalla tavaratalon yhteyteen tulevien pienmyymälöiden määrää ja kokoa. Rajoituksilla ei keskikaupungin kaupallista vetovoimaa vahvisteta.

Hämeenlinnan keskustan kehittämiseksi laadittu suunnitelma moottoritien kattamiseksi vaikuttaa kaupan palveluihin kosolti enemmän kuin esitetyt rajoitukset Tiiriön pienmyymälöihin.

Kunnallispolitiikassa ei kannata näperrellä lillukanvarsien kanssa, vaan on hahmotettava laajoja kokonaisuuksia, eikä mestaroida liikekiinteistöjen sisätilojen järjestelyjä. Kun päätökset on tehty, niiden toteuttaminen on ensisijaisesti yritysten vastuulla.

Kaupan ammattilaiset osaavat varmasti itse arvioida erikoisliikkeiden koon ja määrän, sillä ratkaisujen on aina perustuttava luotettaviin taloudellisiin laskelmiin. Yritykset kantavat itse riskit epäonnistumisistaan, mutta myös tuoton oikeista ratkaisuista. Tässä työssä kunnallispoliittisella ohjauksella on kovin vähän annettavaa.

Päivän lehti

29.5.2020