Uutiset

Saabin räpiköinti päättyi

Ruotsalainen autonvalmistaja Saab hakeutui maanantaina konkurssiin, koska se ei löytänyt toimintansa turvaamiseksi rahoittajaa.

Selitys on hyvin pinnallinen, sillä tuskin kukaan haluaa riskeerata rahojaan kuolemaa tekevän automerkin hyväksi. Saabin tarina on loppu, se on ollut sitä asiallisesti jo kauan ennen konkurssihakemuksen täyttämistä.

Saab syntyi vuonna 1947 ja siitä kasvoi ruotsalaisella peräänantamattomuudella ja ammattitaidolla erittäin arvostettu automerkki – ei vähiten siksi, että tehdas halusi olla muun muassa autoilun turvallisuuden kehittämisessä vähintään autonmitan kilpailijoitaan edellä.

Saab teki Suomesta automaan, sillä merkkiä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla 1960-luvun lopulta vuoden 1980 alkuun asti. Laadusta tunnettu tehdas on edelleen merkittävä työllistäjä.

Automerkki oli pahassa talousahdingossa jo 1980-luvulla, mutta se selvisi niistä. Kun autojätti General Motors tuli yhtiön osakkaaksi, Saabin asema vahvistui, lopulta kuitenkin vain hetkeksi.

GM:n vuoden 2008 ankarien talousvaikeuksien selvittelyssä ratkesi myös Saabin kohtalo. Se on nähtävissä jälkikäteen.

Automerkin pelastusyritykset olivat ilmeisesti enemmänkin talouteen kuuluvaa peliä, jolla sijoittajat halusivat imuroida loputkin Saab-kruunut taskuunsa.

Mitä Saabin ympärillä kaikkinensa tapahtui parin viime vuoden kuluessa, se on vielä tutkimatta. Kun merkin historia on kirjoitettu päätökseen, saattaa loppusuoran kertaaminen koetella sen kymmeniätuhansia entisiä ja nykyisiä työntekijöitä.

Saab ei kaatunut huonoon laatuun, tuskin heikkoon markkinointiin, ei kaiketi mallien sangen korkeaan hintaankaan. Perimmäinen syy on löydettävissä valmistusmäärien pienuudesta.

Kilpailu automarkkinoilla kiristyy kaiken aikaa ja tässä kyydissä ovat kovilla pienet merkit. Seuraava murros voi olla kiinalaisten autojen vyöry maailmanmarkkinoille, myös Saabin vahvalle maaperälle Eurooppaan.

Automerkin kuolemassa ei ole mitään poikkeuksellista, sillä autoilun historia on myös tunnettujen ja menestyneiden merkkien hautausmaata.

Autojen markkinointi elää kokonaan uutta aikaa: täysin samaa autoa kaupataan usealla eri merkillä.

Ruotsille ja ruotsalaisille Saabin konkurssi on kova paikka, vaikka tien pää oli jo kauan näköpiirissä. Rytäkässä häipyy tuhansia työpaikkoja, mikä ravistelee maan hallitusta.

Autoteollisuuden korkeasti koulutettuja ja arkisessa työssä arvokasta kokemusta hankkineita ammattilaisia jää työttömäksi. Länsinaapurissa kysytään, miten käy kallisarvoisen osaamisen.

Vanhan loppu on uuden alku, niin myös Saabin tapauksessa.

Konkurssi koettelee, mitä tuhkasta nousee, siihen löytyy vastauksia vasta vuosien kuluttua. Räpiköinnin jatkuminen ei olisi palvellut mitenkään saabilaisten etua.