Uutiset

Saabistit ottavat nyt varaosat talteen

Ison autotallin edustalla seisoo kuusi Saabia neljältä eri vuosikymmeneltä. Tämän automerkin valmistus lakkaa, mutta se ei saa saabisteja itkemään.

Hämeenlinnalaisesta Saab-harrastaja Matti Valkeapäästä on lähinnä hauskaa, kun työkaverit tulivat Saabin lopettamisuutisten jälkeen kyselemään, miltä nyt tuntuu.

– Ei tuotannon loppumisella ole niin väliä. Minunkin uusin Saabini on jo kymmenen vuotta vanha.

Häntä ja toista saabistia, Jari Helmistä, huolettaa vain varaosien loppuminen. Jo nyt 1970-luvun autojen varaosien etsinnässä täytyy olla omatoiminen. Harrastajat tilailevat osia ulkomailta internetin kautta.

Kohta häviävät Saab-99:t, sitten ysisataset.

– Nyt varaosia täytyy ruveta laittamaan piiloon, jos aikoo vielä tulevaisuudessa harrastaa, Valkeapää neuvoo.

Hänellä itsellään on tiivisteitä ja laakereita jemmassa sen verran, että niistä jää myös nyt kymmenvuotiaalle Santeri-pojalle, kunhan tämä tulee autoiluikään.

Helminen arvaa, että Saabien arvo yleisillä markkinoilla laskee, vaikka harrastajia riittäisi.

– Kaikki autoliikkeet eivät nytkään ota Saabeja vastaan. Niitä ei osteta, jos varaosia on vaikeaa saada.

Vanhoista suomalaisista poliisisarjoista tutut autot siis katoavat ajan mittaan maanteiltä. Helminen myöntää, että onhan se surkea tilanne.

Valkeapää elättelee toivoa, että nyt uusimmat autot ovat vielä liikenteessä kolmenkymmenen vuoden kuluttua.

– Uudempien Saabien kunnossapitäminen on vaikeampaa, kun niissä on paljon elektroniikkaa ja tekniikkaa, Valkeapää tietää.

Jokamieskisoihin Saabilla

Valkeapää muistelee, että hän osti ensimmäisen autonsa kesätyörahoilla ja auto oli tietenkin Saab. Hän on ollut Suomen Saab-klubin jäsen vuodesta 1991.

Helminen tunnustaa välillä hairahtaneensa muihin merkkeihin, mutta palasi klubin jäseneksi vuonna 1996.

Tallin pihalla on monta jokamiesluokan kilpailuihin tarkoitettua Saabia, mutta tämä harrastus veti miehet mukaansa vasta myöhemmällä iällä.

– Muista autoista saa tosin enemmän tehoja irti, siksi minulla onkin tuolla nurkassa Mazda, Helminen myöntää.

Suomalainen vuodesta 1968

Ruotsalainen automerkki tuli suomalaisille rakkaaksi viimeistään, kun sitä alettiin valmistaa Uudenkaupungin tehtaalla vuonna 1968. Pihassa seisovan Saab-96:n takaikkunassa on vielä tarra, joka mainostaa vuonna 1972 valmistetun auton olevan kotimainen.

Vielä kymmenen vuotta sitten Saab-harrastajille soiteltiin, että tule hakemaan pelolla vuosia seissyt auto pois. Nyt omistajat ovat huomanneet, että huonokuntoisenkin auton varaosilla voi tehdä tiliä.

– Nyt kun puramme autoja, otamme kaiken talteen. Ennen osia saattoi heittää poiskin, Valkeapää kertoo.

Autotallin seinät ovat täynnä tarkasti lajiteltuja laatikoita, kaikki täynnä Saabin varaosia.

Miehillä on vielä uskoa, että tietotaito Saabeista säilyy.

– Toivottavasti Saabin omistava General Motors antaisi patentit auki. Tehdaskin on vielä olemassa, Valkeapää haaveilee.

(HäSa)

Päivän lehti

27.1.2020