Uutiset

Säästöt uhkaavat romuttaa opetuksen

Riihimäen kaupungin tiukka säästölinja uhkaa viedä opettajilta pedagogisen suunnittelijan. Jos työntekijän palkkaukseen ei enää myönnetä rahaa, älytaulujen käyttö opetuksessa tietää melkoisia lisämenoja.

– Pedagogisen suunnittelijan palkkaukseen tarvitaan vuositasolla 50 000 euroa. Tehtävä on ollut neljän vuoden ajan määräaikainen. Jollei työntekijää palkata ja älytauluja aiotaan käyttää, rahaa kuluu 100 000 tai 150 000 euroa, sanoo koulutoimenjohtaja Esa Santakallio.

Kun Riihimäellä alettiin hankkia nettiin tietokoneen kautta yhdistettyjä älytauluja, käynnistettiin samalla myös opettajien koulutus laitteiden käyttöön.

Opettajan opittava opettamaan

Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, joten Riihimäellä palkattiin opettajakoulutuksen ja tietotekniikkaan perehtynyt pedagoginen suunnittelija.

Kaksi vuotta tehtävää hoitanut Heini Majaranta selittää opettajien haluavan käyttää uutta tekniikkaa ja internetin antamia mahdollisuuksia juuri oman aineensa tehokkaaseen opettamiseen.

Ajatus on, etteivät opettajat enää seiso luokan edessä opettamassa hiljaa kuuntelevia oppilaita. Opettaja ohjaa oppilaiden itsenäistä ryhmätyöskentelyä, jossa työvälineenä käytetään tietotekniikkaa ja älytaulua.

– Opettajat tarvitsevat jatkuvaa ohjausta työnsä kehittämiseen. Heille on tarjolla niin paljon koulutusta kuin he haluavat, mutta koulutyölle oikein ajoitetusta koulutuksesta on minimaalista haittaa, Heini Majaranta kertoo.

Riihimäki alan edelläkävijä

Riihimäellä lähes kaikissa luokissa on jo älytaulut, joita myös käytetään. Uuteen aikaan siirtyminen on onnistunut niin hyvin, että Esa Santakallio kertoo opettajien ammattikunnan vierailevan Riihimäellä ottamassa oppia.

Kun Suomen kouluista vain noin 20 prosenttia käyttää älytauluja, Riihimäellä prosentti on jo 80. Ilman pedagogista suunnittelua ja ohjausta taulut jäävät luokkahuoneiden koristuksiksi.

– Riihimäelläkin taulut olivat vähällä jäädä käyttämättä. Teknisesti ne toimivat erinomaisesti it-ihmisten mielestä. Opettajat eivät saaneet niitä toimimaan haluamallaan tavalla. Lopulta paljastui, ettei koneissa ollut opetukseen tarvittavia ohjelmia, Esa Santakallio kertoo.

Pedagoginen ohjaaja on madaltanut opettajien ennakkoluuloja ja kynnystä opetella uusi opetustapa. Nyt opettajat odottavat, ymmärtävätkö päättäjät kalliiden teknisten järjestelmien jäävän pölyttymään, jollei niiden käyttöön anneta myös ohjausta. (HäSa)