Uutiset

Sähkö- ja vetyautojen kauppa sai uutta vauhtia

Kiinnostus päästöttömiin autoihin on kovassa kasvussa. Volkswagenista alkanut ja nyt myös muihin automerkkeihin laajentunut päästöhuijaus avaa markkinoita sähkö- ja vetyautoille. Suomessa sähköautoja on liikenteessä noin tuhat ja vetyautoja yksi.

Hyundain vetyauto lipuu äänettömästi Vuosaaren sataman tankkauspisteelle. Kolme minuuttia kestävän vetytankkauksen avulla autolla voi ajaa 600 kilometriä. Sadan kilometrin ajelu vetyautolla maksaa kymmenen euroa. Ajaessa päästöjä ei synny.

Vuosaaren vetytankkausasema on suomalaisen kemianteollisuuden yrityksen Oy Woikoski Ab:n kehittämä. Yrityksen toimitusjohtaja Kalevi Korjala on vakuuttunut vetyautojen hyvästä tulevaisuudesta.

– Volkswagen-skandaali sataa nyt vaihtoehtojen, kuten vetyautojen laariin. Ne eivät tule rytinällä, mutta pikkuhiljaa, Korjala arvioi.

Samaa mieltä on Hyundain viestintäpäällikkö Sami Takaneva.

– Sähkö- ja vetyautot yleistyvät.

Molempien mukaan sähköauto on vain välietappi vetyautolle. Vetyauto päihittää sähköauton siksi, että tankkausaika on lyhyt ja toiminta-aika pitkä ja varma kaikissa kelioloissa.

VETYAUTOT EIVÄT YLEISTY ilman tankkausasemien verkostoa. Nyt tankkausasemia on Suomessa kaksi. Korjalan mukaan Woikosken tavoite on rakentaa Suomeen 20 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2020 maassa pitäisi olla jo kuusi asemaa, josta vetyä voi tankata.

Woikoski on aloittanut myös vetytankkausasemien viennin. Yhtiö avaa ensimmäisen tankkausaseman Ruotsin Göteborgissa lokakuun lopussa.

– Göteborgin asema on avaus teknologiaviennillemme, Korjala sanoo.

Saksaan aiotaan rakentaa 400 vetytankkausasemaa vuoteen 2020 mennessä. Woikoski on mukana myös Saksaan syntyvän verkoston rakentamisessa. Yritystä on pyydetty myös Baltian markkinoille. Yksi tankkausasema maksaa noin miljoona euroa ja EU tukee niiden rakentamista.

Woikoski aloitti tankkausasemien kehittämisen Pohjois-Suomessa autoyhtiöiden pyynnöstä. Yhtiöt halusivat kokeilla Lapin autotestiradoilla vetyautojaan.

Lähes kaikki automerkit ovat ilmoittaneet kehittävänsä vetyä käyttäviä polttokennoautoja. Pisimmällä vetyautojen sarjatuotannossa on Hyundai, jonka vetyautoja liikkuu Euroopassa jo 250 kappaletta. Hyundain vetyauton voi tilata myös Suomessa. Auton hinta on noin 72 000 euroa.

Toyotan vetyauto tulee saataville Saksassa, Englannissa ja Tanskassa tänä vuonna. Toyota on kehittänyt myös vetykäyttöisen trukin. Sitä tarjotaan erityisesti satamiin ja isoihin teollisuuslaitoksiin, joihin voidaan järjestää helposti vetytankkaus.

LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ tavoittelee, että Suomessa myydyistä uusista henkilöautoista puolet käyttäisi muuta kuin fossiilista polttoainetta vuonna 2020. Uudet vaihtoehdot, kuten sähkö ja vety ajaisivat bensiinin ja dieselin ohi vuoteen 2030 mennessä. Raskaassa liikenteessä uskotaan kaasun ja nestemäisten biopolttoaineiden käytön yleistyvän. Raskas liikenne voisi käyttää samoja LNG-terminaaleja kuin meriliikennekin.

Hallituksen päätökset tukevat päästöttömien autojen yleistymistä. Autoverouudistuksessa nollapäästöisten autojen verotus putoaa viidestä prosentista 2,5 prosenttiin. Sähkö- ja vetyautojen valmistajat ovat toivoneet verotuksen pudotusta nollaan.

Asiasanat

Päivän lehti

31.10.2020

Fingerpori

comic