Uutiset

Sähköautokuume Virossa laantumassa

 

Halliste on vajaan 300 neliökilometrin suuruinen kunta Etelä-Virossa. Kunnan sosiaalityöntekijä Monika Erreline kulkee kumpuilevassa maastossa neljättä vuotta Mitsubishi i-MiEV-sähköautollaan, jonka Viro hankki myymällä päästökiintiön Japaniin. Errelinen kokemus autosta on ollut ristiriitainen.

– Teknisiä ongelmia ei ole ollut ja huolto on helppoa. Maaseudulla harmittaa, että yhdellä latauksella auto jaksaa enintään toistasataa kilometriä, hän sanoo.

Vuosien myötä akku on heikentynyt sen verran, että nyt sillä pääsee enää puoleen alkuperäisestä kilometrimäärästä. Näin on etenkin talviaikaan, vaikka sää on ollut harvinaisen lauhaa tänä vuonna.

Viro nousi neljä vuotta sitten ympäri maailman otsikoihin kunnianhimoisella hankkeella, jonka tavoite oli luoda Virosta mielikuvaa ympäristöystävällisenä ja edistyksellisenä automaana. Päästökaupassa ansaitulla rahalla ostettiin yli 500 Mitsubishi-sähköautoa ja rakennettiin ensimmäisenä maailmassa koko maan kattava pikalatausverkosto.

Sähköautoja annettiin kuntien sosiaalityöntekijöiden käyttöön. Tavallisia ihmisiä valtio houkutteli hankkimaan sähköautoja hyvittämällä puolet sen hinnasta.

Tukirahastosta riitti tukea 500 ensimmäiselle sähköauton hakijalle. Viimeinen hakemus autonoston tukemiseksi hyväksyttiin Virossa viime vuoden elokuussa. Ilman tukea sähköauton ostaminen katsotaan kalliiksi.

Rekisteritiedoista näkyy, että sähköautot eivät enää lisäänny entiseen tahtiin. Viron rekisterissä oli vuodenvaihteessa yhteensä 1100 sähköautoa.

Sosiaalityöntekijät ovat puolestaan huomanneet, että akku alkaa olla jo ongelma.

Ajokilometrejä kertyy yhä vähemmän. Akku muodostaa sähköauton hinnasta suurin piirtein puolet.

– Autoon ei lisäksi mahdu esimerkiksi pyörätuolia. Silloin tällöin se on kuitenkin tarpeen, Monika Erreline kertoo.

Sähköautot on luovutettu sosiaalityöntekijöiden käyttöön Viron sosiaaliministeriön ja kuntien välisellä sopimuksella.

Yhteinen sopimus päättyy vuodenvaihteessa ja tulevaisuus on epäselvä.

Sosiaaliministeriössä ei vielä tiedetä, mikä päästökiintiöiden myynnillä hankittujen autojen kohtalo tulee olemaan.

– Käyttäjien kanta otetaan huomioon, sosiaaliministeriön lehdistöedustaja Oskar Lepik on luvannut virolaisessa mediassa.

Hänen mukaansa kunnat voivat luopua autoista, jos niin haluavat. Hallisten kunnassa on pohdittu asiaa ja ollaan pikemmin sitä mieltä, että autot tulisi palauttaa valtiolle.

– Hermoja kuluu liikaa, kun koskaan ei tiedä, pääseekö perille, Erreline sanoo.

Sähköautot saivat valtion tuen takia melkoisen kilpailuedun. Tukiaiset puolittivat kuluttajien autoista maksamat. Monen mielestä erityisesti talvella ilmasto ei kuitenkaan suosi sähköautoja Virossa. Arvostelua on myös siitä, että autojen käyttämää sähköä ei ole jauhettu kovin vihreään tapaan.

Latausverkoston ansiosta on syntynyt täyssähköautoihin toimintansa perustavia taksipalveluyrityksiä ja autovuokraamoja. Latausverkoston sisäänajon aikana pikalataaminen oli käyttäjille ilmaista vuoden 2012 helmikuuhun asti.

Nykyään latauskerta maksaa 2–3 euroa. Autot voi ladata Virossa koko maan kattavasta sähköautojen pikalatausverkostosta. (LM-HäSa)

Ivo Laks

 

Asiasanat

Päivän lehti

2.4.2020