Uutiset

Sähköinen takuukuitti helpottaa elämää

Laite kieltäytyy toimimasta… onkohan takuu vielä voimassa? Missä se kuittikin on… eihän tästä saa enää mitään selvää! Olisi pitänyt skannata tai ottaa ainakin valokopio…

Jotta tämä tavanomainen, mutta aina yhtä hermoja raastava tilanne jäisi historiaan, lanseerasi S-ryhmä äskettäin sähköiset takuukuitit. Kun asiakasomistaja aktivoi netissä palvelun, tallentuvat hänen takuukuittinsa automaattisesti paikkaan, josta hän ne aina löytää. Halutessaan hän voi tallentaa ”S-takuunsa” myös omalle koneelle.

– Ajastus perustuu alun perin asiakasomistajalta tulleeseen ideaan. Palvelun tarpeellisuus vahvistui myös asiakaspalautteiden ja tutkimustiedon kautta, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan asiakkuuspäällikkö Henri Häikiö.

Myyjillä omia rekisterejä

Osa kauppaketjuista on kerännyt takuutietoja omiin rekistereihinsä jo muutaman vuoden ajan. Esimerkiksi Motonetin kanta-asiakkaat ovat eläneet kuititonta aikaa puolisentoista vuotta. Takuuvastaava Sami Savolainen on havainnut tyytyväisyyttä tiskin molemmin puolin.

– Asiakkaat ovat tykänneet ja järjestelmästä on ollut huomattavaa apua meillekin. Enää ei tarvitse paperikuittien kanssa pelata, sanoo Savolainen.

Myyjän oma rekisteri ei kuitenkaan ole asiakkaalle avoin. Epävarmuus takuun voimassaolosta jää.

Häikiön mukaan S-ryhmän uusi palvelu voi hyvinkin olla ainutlaatuinen.

– Tiedossamme ei ole vastaavaa, hän sanoo.

Keskolla ei yhtenäistä mallia

Keskon kauppaketjuissa käytännöt vaihtelevat. Esimerkiksi Musta Pörssi, Konebox, NetAnttila ja Kodin1.com lähettävät asiakkaalle tarvittaessa sähköisen kuitin.

Oleelliset tiedot löytyvät joka tapauksessa liikkeiden kassajärjestelmistä.

– Koko Keskon kattavaa sähköistä takuukuittipalvelua meillä ei ole, kertoo K-citymarketin ja Anttilan viestintäpäällikkö Nina Kinnunen.

Hänen mukaansa asiakas ei kuitenkaan jää ilman takuuta, vaikka kuitti olisi haalistunut tai kadonnut jäljettömiin.

– Tätä ei ole nähty isona ongelmana. Jokaisessa Anttila-tavaratalossa ja K-citymarketissa on oma asiakaspalvelupäällikkö näitä tilanteita varten. Asiat selvitetään yhdessä asiakkaan kanssa, lupaa Kinnunen. (HäSa)